Agrifirm heeft een belang van 35 procent verworven in het bedrijf Sto posto, marktleider in mengvoer in Servië. Gelijktijdig neemt Nuscience Group, de premix- en specialiteitendivisie van Koninklijke Agrifirm Group, een belang van 51 procent in de Servische premixproducent Novi Mix. Dat maakte de coöperatie dinsdag bekend via haar website.
Sto posto is met een jaarvolume van ruim 80.000 ton marktleider in de Servische diervoermarkt. Het bedrijf beschikt over een up-to-date productielocatie in het centraal gelegen Velika Plana. Agrifirm, al vele jaren met mengvoerbedrijven actief in meerdere Oost-Europese landen, geeft met deze acquisitie invulling aan haar strategie die gericht is op verdere internationale winstgevende groei.
Met 3,5 miljoen hectare landbouwgrond en een kwart van de Nederlandse veestapel heeft de agrarische sector in Servië een enorme potentie voor verdere ontwikkeling, stelt Ton Loman, voorzitter van de hoofddirectie van Agrifirm. ‘Sto posto beschikt over een moderne productielocatie en een sterk netwerk in de Servische markt. Wij denken met onze ervaring in diervoeding en professionele veehouderij dat dit grote synergie voordelen oplevert, die de leidende positie in de Servische markt verder versterkt.’
Nuscience Group is met haar meerderheidsbelang in de nieuwe, moderne fabriek van Novi Mix de enige premixproducent in Servië. Patrick Keereman, CEO van Nuscience Group: ‘Gezien de wereldwijde groei van Nuscience en aanwezigheid in interessante opkomende markten, past deze deal in het strategisch plan voor de komende jaren. Onze innovatieve kennis van jongdiervoeding en gezondheid stimulerende voerconcepten ondersteunt de omzetgroei van Novi Mix. De moderne productiefaciliteiten en het professionele team van Novi Mix versterken onze positie in Centraal Europa en de Balkan regio.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.