In Europa zijn agrarische ondernemers flink negatief over het handelsverdag TTIP tussen de VS en de EU. Aan de andere kant van de oceaan is dit wel anders, want varkenshouders in de VS hebben zich publiekelijk uitgesproken en juichen het verdrag toe. Dit terwijl Amerikaanse presidentskandidaten juist de boot willen afhouden.
Volgens John Webber, voorzitter van de National pork producers coucil (NPPC), staan Amerikaanse presidentskandidaten vooral sceptisch tegenover het verdrag om kiezers op de hand te krijgen. ‘Ik denk dat de kandidaten in praktijk meer voorstander zijn dan zij publiekelijk ten gehoor brengen. 97 procent van de wereldbevolking leeft buiten de VS en die kunnen we simpelweg niet buitensluiten.’ Nick Giordano, vicevoorziter van de Amerikaanse producenten organisatie, laat weten dat vrij handelsverkeer de Amerikaanse varkenssector heeft groot gemaakt. ‘Sinds 1989 is de waarde van de varkensexport in de VS met 1550 procent toegenomen.’
Welke presidentskandidaat kan rekenen op steun van Amerikaanse varkenshouders is nog maar zeer de vraag. De veelbesproken Donald Trump is vanaf begin duidelijk geweest omtrent het omstreden verdrag en omschrijft de deal dan ook als waanzin. In november liet hij weten dat het verdrag er niet mag komen. De democratische kandidaat Hillary Clinton hield zich in eerste instantie wat op de vlakte een mogelijke deal, maar in oktober 2015 stelde Clinton haar mening wat bij en gaf te kennen geen voorstander te zijn.
Naast de presidentsfavorieten zijn ook een flink aantal Amerikaanse burgers nogal huiverig voor het verdrag. Uit een opiniepeiling van maart blijkt dat 29 procent van de kiezers de deal resoluut afwijst. Toch kan het voorstanderkamp nog steeds op flinke aanhang rekenen, want zo’n 26 procent van de Amerikanen is juist voor. Verreweg de meeste ondervraagden (72 procent) gaf in maart te kennen weinig van de consequenties te begrijpen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.