De Spaanse varkenssector zit de afgelopen jaren flink in de lift. Het land is Duitsland voorbijgestreefd als grootste varkensland van de Europese Unie en bovendien verbreekt Spanje record na record als het om de export gaat. Dit is onder andere te danken aan Japan, laat het Spaanse ministerie van Economie weten.
Japan voerde in de eerste vier maanden van 2016 in totaal 246.552 ton vers en bevroren varkensvlees in. Dit was een stijging van 15,7 procent ten opzichte van 2015. Met name Spanje profiteerde van de stijgende import, want met 22.423 ton verscheept Spanje 40 procent meer vers en bevroren varkensvlees naar het land van de rijzende zon.
Spanje bezette in 2004 nog slechts de 14e plaats op de lijst van voornaamste leveranciers van Japan, maar in 2015 steeg Spanje naar de vierde plaats. In het vierde kwartaal van 2015 was 9,3 procent van al het varkensvlees dat Japan invoerde afkomstig uit Spanje. Met name de laatste jaren maakt Spanje een snelle opmars op de Japanse markt. In 2009 was sprake van een groei van 1,4 procent, in 2012 steeg de handel tussen beide landen 3,8 procent en in 2013 stegen de leveringen met 5,1 procent.
De belangrijkste concurrenten van Spanje zijn de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Chili. Met name de laatste twee landen rijden Spanje behoorlijk in de wielen, omdat Mexico en Chili verregaande vrijhandelsverdragen hebben gesloten met Japan.
Volgens het Spaanse ministerie van Economie is het imago één van de redenen waarom Spaans varkensvlees zo succesvol is in het buitenland. Producten afkomstig van het Iberische schiereiland worden geassocieerd met de Spaanse manier van leven en de Spaanse cultuur en dit vergroot het exportpotentieel.
Dit geldt echter niet voor alle producten, geeft het Spaanse ministerie aan. Iberico-ham is het vlaggenschip van de Spaanse varkensvleesexport, maar door het hoge prijssegment waar dit product toe behoort, is het geen product dat in de breedte kan worden verkocht. Het Spaanse ministerie benadrukt dan ook dat de sector niet teveel op één paard moet wedden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.