Ruim een jaar na lancering kan de ‘markt’ goed uit de voeten met de DCA BestPigletPrice (BBP). Zowel vermeerderaar, mester als handelaar is tevreden over het koersverloop en hoe de notering in de praktijk functioneert. Dit was de conclusie die maandagavond getrokken kon worden tijdens de openbare vergadering in Putten.
Het doel waarom de BestPigletPrice destijds in het leven is geroepen, is vooral om te kunnen sturen op de kwaliteit van de Nederlandse big. Door met de notering te sturen op gewicht, entingen en welzijn is een verbeterslag gemaakt op kwaliteit. Op deze manier weten (buitenlandse) kopers welke biggen in huis worden gehaald, en vermeerderaars hebben een richtlijn welke kwaliteit geproduceerd moet worden. Het gevoel wat in de zaal leefde, is dat de DCA BestPigletPrice duidelijkheid creëert in de markt, waardoor vraag en aanbod elkaar beter vinden, zo bleek althans uit de reacties.Â
Uiteraard blijven er natuurlijk ook uitdagingen en wensen, zoals bijvoorbeeld cyclisch produceren. Oftewel, het produceren van biggen wanneer de markt erom vraagt. Dit blijft in praktijk nog wel een grote uitdaging, maar het feit dat de DCA BestPigletPrice gedurende de zomermaanden - wat altijd een uitdagende periode is - in de benen bleef, geeft aan dat extreme uitschieters bespaard zijn gebleven. Dat geeft rust in de markt en daardoor kunnen ook oplopende toeslagen zoveel mogelijk worden beperkt, al moet wel gesteld worden dat toeslagen nog altijd wel een rol spelen in de handel.
Daarbij leefden er in de zaal ook vragen over hoe om te gaan met welzijnsaspecten in de varkenshouderij en of investeringen zich doorvertalen in de biggen- en varkensprijzen. Een eventuele derde enting zal niet als standaardconditie in de biggennotering worden opgenomen. Ondanks input voor verdere ontwikkeling, leeft het gevoel in de sector dat de DCA BestPigletPrice toon zet in de handel en dat de notering binnen een jaar een duidelijke positie heeft verworven in de varkensmarkt.Â
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.