Britten, Duitsers en Nederlanders zijn bereid €0,13 extra per kilo varkensvlees te betalen, wanneer zij informatie krijgen over de productiewijze. Hoe de dieren getransporteerd en geslacht worden, maakt de consument veel minder uit.
Uit onderzoek van Wageningen Economic Research (WUR) blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten een meerprijs zou betalen voor producten met herkomstinformatie. Wanneer bij Duitse en Britse consumenten blijkt dat het vlees uit Nederland komt, neemt de betalingsbereidheid ben hen iets af. De 13 cent per kilo, die consumenten bereid zijn extra te betalen, weegt op tegen de kosten die in de keten gemaakt moeten worden om de herkomst te garanderen.
Wat opvalt is dat consumenten nauwelijks geïnteresseerd zijn in de wijze van transporteren en slachten. Er wordt vooral veel waarde gehecht aan dierenwelzijn en -gezondheid. Deze uitkomsten lijken elkaar tegen te spreken, gezien transport en wijze van slachten wel degelijk onderdeel uitmaakt van het dierwelzijn.
Weinig interesse
Het interessegebied van de consument ligt vooral aan het begin en einde van de productieketen. Toch denken consumenten nauwelijks na over de varkenssector, namelijk 1,8 punten op de schaal van 1 tot 5. Daarbij wil een vijfde (21%) van de respondenten een bezoek brengen aan een varkensbedrijf.
In de praktijk kan de herkomstaanduiding op 3 manieren worden aangeduid, per dier, per bedrijf of op basis van marktconcept. Bij het laatste ligt de voorkeur van de vleesverwerkende industrie, waarschijnlijk omdat dit het meest praktisch is. Hoewel herkomstinformatie steeds vaker ingewonnen kan worden via apps, websites en QR-codes, heeft informatie op de verpakking de voorkeur. Het gebruik van apps is niet vanzelfsprekend voor consumenten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.