Tönnies, het grootste vleesconcern van Duitsland, was in 2017 de grootste buitenlandse investeerder in de Russische vleesindustrie. Dat blijkt uit cijfers van de Russische landbouwministerie. Ook blijkt dat buitenlandse bedrijven steeds minder vaak geld pompen in de Russische agrarische sector.
In de eerste 3 kwartalen van 2017 investeerden buitenlandse partijen $235 miljoen in de Russische landbouwsector. Vergeleken met dezelfde periode 1 jaar eerder is dat een daling van $95 miljoen, oftewel een daling van 30%. De geopolitieke onrust in Rusland brengt grote(re) risico’s met zich mee en dat maakt dat buitenlandse investeerders zich vaker terugtrekken.
In 2013 investeerden de buitenlandse partijen nog voor een recordbedrag van $900 miljoen in de Russische agrarische sector. Sindsdien is sprake van een alsmaar dalende trend.
Tönnies bouwt megaproject
Tönnies en het Aziatische CP Foods zijn volgens het Russische ministerie van Landbouw de grootste buitenlandse investeerders in de Russische vleessector. Zo investeert Tönnies in diverse projecten in de regio’s Voronezh-oblast en Oblast Ordorod. Ook de komende jaren blijft Tönnies waarschijnlijk hoog op de lijst staan, gezien het Duitse vleesconcern bezig is met de ontwikkeling van een megaproject.
Per saldo investeren buitenlandse partijen steeds minder vaak geld in de Russische vleessector. Vanaf 2000 kwamen Westerse bedrijven steeds vaker naar Rusland toe; vanaf 2010 gingen ook Aziatische bedrijven investeren in de Russische vleesindustrie. De laatste jaren neemt de animo vanuit het buitenland juist weer af.
Rol China steeds groter
Wat verder opvalt, is dat China een steeds prominentere speelt in Rusland. In 2017 is China voor het eerst gebombardeerd tot grootste buitenlandse investeerder in de Russische economie. Daarmee streeft China landen als Duitsland en de Verenigde Staten voorbij. Vergeleken met eerdere jaren nam het Chinese investeringsbedrag met de factor 3,5 toe.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.