Shutterstock

Nieuws Reclame Code Commissie

'Campagne Wakker Dier is misleidend'

11 December 2018

Op verzoek van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft de Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld dat de campagne van Wakker Dier oneerlijk en misleidend is. Dat meldt COV dinsdag 11 december in een persbericht.

In de campagne 'Eet-Geen-Dierendag' zegt Wakker Dier dat er 500.000 dieren worden gespaard als heel Nederland geen vlees eet. Volgens de COV is de uitspraak onjuist, omdat een lagere vleesconsumptie niet per se betekent dat er minder dieren geslacht worden.

De COV beweert dat de Nederlandse vleessector voor een groot gedeelte voor buitenlandse afzetmarkten produceert. Er is volgens de COV daarom geen link te leggen tussen enerzijds de binnenlandse consumptie en anderzijds de vleesproductie.

Oordeel van de RCC
De RCC is van mening dat de COV voldoende bewijs heeft geleverd om de bewering van Wakker Dier te ontkrachten. De COV laat in een persbericht weten content te zijn met het oordeel. Wakker Dier heeft nu 14 dagen om in hoger beroep te gaan. Als zij dit niet doen (of als zij hun gelijk niet krijgen), dan mogen zij de campagne niet voortzetten.

boerenbusiness.nl

Tim Roetman

Tim Roetman werkt sinds november 2018 als junior redacteur veehouderij bij Boerenbusiness. Hij schrijft met name over de (prijs)ontwikkelingen op de varkens- en zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Wakker Dier vindt welzijn koe te weinig verbeterd

Nieuws Melk

Wakker Dier vindt welzijn koe te weinig verbeterd

'Grondstofprijzen leiden tot duurder voedsel in winkel'

Achtergrond ForFarmers

'Grondstofprijzen leiden tot duurder voedsel in winkel'

Eén-ster kip, unieke kans voor Poolse pluimveesector

Achtergrond Kip

Eén-ster kip, unieke kans voor Poolse pluimveesector

FAO: vleesproductie stijgt tot 2030 stevig

Nieuws Vlees

FAO: vleesproductie stijgt tot 2030 stevig

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief