Van een elektronicagigant als het Siemens, bekend van onder meer de vaatwassers en wasmachines, verwacht je niet direct een link met de veehouderij. Toch geeft de multinational aan veehouders een opvallend advies voor het verhogen van de toegevoegde waarde van hun vlees.
Het Duitse concern roept veehouders op rechtstreeks met bedrijfsrestaurants van grote ondernemingen zaken te doen. Dat heeft de catering van Siemens afgelopen jaar namelijk ook gedaan.
Vorig jaar verkocht Siemens restaurantservice met succes 40.000 kilo Tierwohl varkensvlees, afkomstig van Hof Marklewitz in Lüchow. Dit gemengd bedrijf, met onder meer akkerbouw, rundveehouderij en varkenshouderij ligt in de Duitse deelstaat Nedersaksen, nabij de voormalige DDR grens. Daarmee wil Siemens haar eigen medewerkers duurzaam en regionaal geproduceerd vlees voorschotelen.
Slachterij moeilijk te vinden
Marklewitz huisvest de vleesvarkens vanaf 8 kilo in stallen met uitloop en veel stro. De varkens krijgen alleen voer te eten dat is samengesteld uit grondstoffen die van eigen bedrijf en uit de regio afkomstig zijn. Het leveren aan de bedrijfsrestaurants van Siemens bracht wel de nodige startproblemen met zich mee, meldt TopAgrar. Het vinden van een geschikte slachterij die relatief kleine hoeveelheden vlees apart kon verwerken, viel nog niet mee. Dat is uiteindelijk gelukt.
De Tierwohl-varkensvleesproducten in de bedrijfsrestaurants zijn zo wat duurder geworden ten opzichte van gangbaar geproduceerd vlees. De ervaring leert echter dat de medewerkers van Siemens bereid zijn deze meerprijs te betalen voor de extra smaakbeleving. Daarbij hebben ze overigens ook geen keuze, aangezien de cateraar het traditionele vleeswarenaanbod geheel heeft vervangen door Tierwohl. Siemens restaurantservice wil ook het kippenvlees en rundvlees assortiment vervangen door een Tierwohl concept.
Gastronomische groeimarkt
Alleen al in Duitsland eten 600.000 mensen dagelijks in bedrijfsrestaurants. Dit is een grote groeimarkt waar volgens de gastronomische afdeling van Siemens te weinig aandacht van de agrarische sector voor is. Het is moeilijk voor bedrijfsrestaurants om geschikte leveranciers te vinden voor het verduurzamen van hun aanbod. Dit heeft er vooral mee te maken dat de huidige agrarische keten zich focust op grootwinkelketens met een uitgebreid productassortiment.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.