Shutterstock

Nieuws ABN Amro

Nederlandse foodsector groeit enkel buiten de EU

21 Januari 2020 - Anne Jan Doorn - 1 reactie

De Nederlandse foodsector kan groeien door te voldoen aan de vraag naar kwalitatief goed voedsel vanuit Azië en Afrika. De vraag binnen de Europese Unie loopt tegen haar grenzen aan, stelt ABN Amro in een prognose. Kort gezegd is de trend: hoe verder weg, hoe hoger de groei. 

De Nederlandse bedrijven die actief zijn in de voedselverwerkende industrie, zoals groenteverwerkers en slachterijen, hebben in 2019 als geheel een omzetgroei van 0,7% gerealiseerd. ABN Amro verwacht dat die groei in 2020 stijgt tot 3%, onder andere vanwege prijsstijgingen en toenemende vraag vanuit het buitenland.

De groei het afgelopen jaar was vooral te danken aan de toename van buitenlandse vraag. De buitenlandse omzet nam met 3% toe, terwijl de binnenlandse omzet met 1,9% daalde. De trend van ‘hoe verder weg, hoe hoger de groei’ wordt geïllustreerd door China en Duitsland. De waarde van export naar China groeide namelijk met 26%, terwijl de waarde van export naar Duitsland met 5% toenam.

Meer export buiten EU
Daarin speelt natuurlijk ook de toegenomen export van varkensvlees naar China een rol. Maar het is ook een trend dat de export van vlees buiten de EU harder groeit dan daar binnen. Bij de groente-export komt groei juist wel vandaan bij de landen om ons heen. De waarde van export van groente naar EU-landen steeg vorig jaar met 11%, terwijl dat voor export buiten de EU slechts 2% was.

Volgens ABN Amro liggen er veel kansen voor ondernemers in de groente- en fruitsector die exporteren binnen Europa, zeker als zij inzetten op gemaksproducten. Want de groenteconsumptie van veel Europeanen is te laag en overheden verrichten grote inspanningen om dit te verbeteren.

Kansen in gemaksproducten
Desondanks laat het voedingspatroon van mensen zich lastig veranderen. Daarom liggen er kansen voor bedrijven die het de consument makkelijk maken. Bijvoorbeeld producten als gesneden groenten en verspakketten, die het de consument gemakkelijk maken, zijn erg populair. Het aantal verkochte verspakketten nam in 2019 zelfs met 40% toe.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Anne Jan Doorn

Anne Jan Doorn is expert Akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij schrijft onder meer over de verschillende akkerbouwmarkten en focust zich daarnaast op de grond- en energiemarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
hans 21 Januari 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10885468/nederlandse-foodsector-groeit-enkel-buiten-de-eu]Nederlandse foodsector groeit enkel buiten de EU[/url]
Groei (vooral in procenten) is altijd relatief.

1% marktverlies in tonnen in Nederland kan zomaar 10% groei in tonnen in een markt buiten de EU betekenen om de omzet in tonnen gelijk te houden.

Maar datzelfde 1% verlies in Nederland kan betekenen dat je wel 5% inkomsten misloopt, terwijl die 10% groei buiten de EU je maar 1% meer inkomsten oplevert.

Netto dus gelijke omzet, maar wel minder verdiend.
Althans, wanneer je die minder-opbrengsten niet gelijk doorberekent aan de producent en die gewoon verder uitknijpt.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden