Agrifirm

Interview Dick Hordijk

'Consument overschat prijs die boer ontvangt'

25 Juni 2020 - 7 reacties

Consumenten in ons land zijn niet goed op de hoogte van de werkelijke prijs die agrarische ondernemers ontvangen voor hun producten, zo blijkt uit een onderzoek van Royal Agrifirm Group. Circa 13.000 respondenten overschatten de inkomsten van de producenten met bijna 50%. Zo ligt bijvoorbeeld de geschatte marktprijs van hamlappen op €3,28 per kilo terwijl de gemiddelde prijs in werkelijkheid €1,76 bedraagt.

Deze enorme kloof komt volgens Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, vooral door de onwetendheid bij de consumenten. In een interview met Boerenbusiness gaat hij dieper op de materie in.

Uit het onderzoek blijkt dat er een enorme mismatch is tussen de marktprijs en de beleving van consumenten. Wat vertelt dit onderzoek ons precies?
"De uitkomst van het onderzoek is precies waarvoor dit concept is opgezet. De consument krijgt veel te horen over stappen in verduurzaming die gemaakt moeten worden. Dat is goed, maar de communicatie over de randvoorwaarden ontbreekt. Door die onwetendheid is de kloof tussen de burger en de boer niet altijd overbrugbaar. Wij denken dat dit probleem niet aan het begin van de keten moet worden neergelegd. De agrarische ondernemers moeten constant op zoek naar efficiëntie om het financiële plaatje rond te krijgen, maar door alle bijkomende eisen wordt dat steeds moeilijker. De onwetendheid bij consumenten leidt tot frictie. Dit omdat zij niet altijd de randvoorwaarden, zoals hoe dingen in de voedselketen geregeld zijn en het inkomen van de boer, begrijpen. Als hierin beter wordt gecommuniceerd en de consumenten de situatie beter begrijpen dan leidt dat waarschijnlijk tot minder frictie."

Hadden jullie vooraf zo'n grote kloof verwacht?
"Dat er bij de consumenten veel onwetendheid is, dat was mij wel bekend. Een verschil van 50% had ik echter niet verwacht. Het doel van de campagne is om naar boven te halen dat de consumenten zich vaak niet bewust zijn van de werkelijke situatie. Als de boer werkelijk zulke bedragen voor zijn producten zou ontvangen, dan zou er veel meer investeringsruimte zijn voor verduurzaming."

Brussel pleit voor een vrije markt, maar daar is een boer dus eigenlijk te kwetsbaar voor?
"Een vrije markt is natuurlijk goed, maar daar hoort ook goede informatievoorziening bij. Ik ben van mening dat informatievoorziening een van de dingen is die in onze maatschappij onder druk staat. Ik ben voor een vrije markt, maar dan met een goede informatievoorziening waardoor consumenten bewuster worden van de keuzes die ze maken. Pas dan wordt de cirkel rond."

Moet voedsel per se duurder worden om voor de boer een hoger inkomen te realiseren?
"Niet per se. Onze campagne begint met het creëren van bewustwording. Als dat beter wordt dan komt er ook minder druk op de prijs. Wanneer consumenten beter op de hoogte zijn van de werkelijke situatie, dan kan dat leiden tot het aankopen van bijvoorbeeld seizoensproducten. Vervolgens komt dan meer transparantie in de keten op gang. Bijvoorbeeld waar producten in de supermarkt vandaan komen. Nederland loopt ver voorop duurzaamheid en dierenwelzijn met de rest van de wereld. Als dat besef doordringt, neemt de bereidheid om hiervoor te betalen waarschijnlijk toe."

Is Agrifirm voor een voedselscheidsrechter, die als een soort ombudsman prijsmisstanden aanpakt?
"Gedragsverandering afdwingen als een scheidsrechter is een laatste redmiddel. Laten we beginnen met de situatie proberen op te lossen op een andere wijze. Door bijvoorbeeld te kijken wat er gebeurd als de consument zich beter bewust wordt van de situatie en of het gedrag van de consument dan ook gaat veranderen. Door de kritische houding van de Nederlandse consument lopen wij qua duurzaamheid voor op andere landen. Tegelijkertijd hebben we ook de laagste prijzen voor consumenten. Dat is een rare mismatch die is ontstaan. Met deze campagne proberen we die bewustwording te creëren."

Jullie zijn een van de grootste coöperaties van Nederland. Welke taak zien jullie voor jezelf weggelegd om boeren te helpen om een goed inkomen te realiseren?  
"De dienstverlening van de coöperatie is en blijft uiteraard erg belangrijk, maar daarnaast moet ook de boerenstem vertegenwoordigt worden in de maatschappij. We kijken naar het verbreden van de verantwoordelijkheden van Agrifirm. Daar hoort bijvoorbeeld ook het opstarten van initiatieven om verduurzaming te ondersteunen bij. Het creëren van betere bewustwording in de maatschappij hoort ook bij het verbreden van onze verantwoordelijkheden. De campagne 'Gebruik je boerenverstand' is daar een voorbeeld van."

boerenbusiness.nl

Chanti Oussoren

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
Abonnee
betweter 25 Juni 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10888007/consument-overschat-prijs-die-boer-ontvangt]'Consument overschat prijs die boer ontvangt'[/url]
we hebben toch mensen in de kamer die dat kunnen vertellen?
of een minister
volgens mij weet die het zelf niet
hans 25 Juni 2020
"Zo ligt bijvoorbeeld de geschatte marktprijs van hamlappen op €3,28 per kilo terwijl de gemiddelde prijs in werkelijkheid €1,76 bedraagt."

Hoe weet deze meneer Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, wat een boer voor een kilo hamlappen ontvangt? Varkens hebben een gemiddelde kiloprijs.

Wanneer de consument eenmaal weet wat een boer werkelijk voor z'n product ontvangt, zal zij inzien dat zij lange tijd veel te veel betaald heeft voor voedsel.

Dat "Tegelijkertijd hebben we ook de laagste prijzen voor consumenten." moeten we maar met een korreltje zout nemen.
25 Juni 2020
De varkensprijs wordt bepaald in de markt, door vraag en aanbod. De markt voor varkens is een wereldmarkt of op z'n minst een Europese markt. Nu de markt meer vraagt dan dat er aanbod is zijn de prijzen goed, dat heeft iedereen kunnen zien. Nederland produceert boven de zelfvoorzieningsgraad dus binnen Nederland kunnen we weinig doen om de prijs te beïnvloeden behalve de productie omlaag brengen tot onder de zelfvoorzieningsgraad, dit is natuurlijk niet reëel.

Voor bedrijven als agrifirm geldt massa is kassa dit wil zeggen dat ze vooral gebaad zijn bij zoveel mogelijk varkens in Nederland (om te voederen, niet om de varkensprijs omhoog te brengen¿¿¿).

Elke varkenshouder weet dat zodra China weer in de buurt komt van hun zelfvoorzieningsgraad de varkensprijs wereldwijd weer zal gaan dalen. Dit kan ook snel gaan zodra de varkensbedrijven eenmaal operationeel zijn.

De varkensprijzen verhogen door de consument te informeren over de opbrengstprijs die de boer ontvangt zal niet helpen. Dit zul je dan op zijn minst Europees moeten gaan doen, en dat zie ik niet gebeuren. Met de studieclub zijn we regelmatig op bezoek geweest bij slachterijen of supermarkten. En telkens wordt de vraag gesteld wat een varken opbrengt wanneer deze geslacht is in de winkel ligt. Ik dat elke boer wel weet dat er nog nooit een duidelijk bruikbaar antwoord op deze vraag komt.

Willen we de varkenssector in Nederland weer vitalisereb dan zullen we moeten kunnen concurreren met onze Europese collega's of hopen dat er om de twee jaar een ernstige dierziekte uitbreekt bij onze concurrenten.
Het grootste probleem waar we als varkenshouders tegen aanlopen is dat we zelf geen kosten kunnen doorberekenen aan onze ketenpartners maar dat zij deze wel naar ons toe doorberekenen.
De faalkosten van de gehele sector worden nu bij de boer op het bordje gelegd. Dit moet veranderen. Boeren lijken de enige schakel in de keten die offers brengen, jarenlang voor niks werken familie vermogen inleveren om er voor te zorgen dat banen bij ander ketenpartners zeker gesteld kunnen worden.

De bedrijven van de toekomst zullen toch echt zoveel mogelijk zelfvoorzienend moeten zijn zolang de rest van de keten de efficiëntie slag niet kan maken en te duur blijft werken.

Agrifirm weet heel goed wat er staat te gebeuren op de midden lange termijn zal gaan gebeuren en probeert dit op de vangen door de varkensprijzen omhoog te 'hopen/dromen'. En hoop is uitgestelde teleurstelling. Ze zullen toch echt in de spiegel moeten gaan kijken willen ze de toekomst daadwerkelijk verbeteren.

schoenmakers 1 25 Juni 2020
Betweter, onze bestuurders interesseert het helemaal niks, en de minister zelfs nog minder, ze hebben het liefste dat we meteen stoppen
Kjol 26 Juni 2020
Het doel is juist soja importeren en sojavoedsel als vervanger voor vlees erin te rammen bij de consument.
Abonnee
rollade 26 Juni 2020
deze vriend op de foto moet in de politiek.. niet zozeer om daar dingen juist goed te doen, maar omdat het iemand is die alleen maar communiceren kan zonder visie. Bedoelt hij nu daadwerkelijk dat de consument niet meer moet gaan betalen, maar dat als er gecommuniceerd gaat worden over de werkelijke kostprijs, dat ze dan wel meer vlees gaan kopen......??? snapt er dus inderdaad niks van. DE consument moet juist helemaal NIKS weten, hoe meer iemand weet, hoe meer vragen er kunnen komen. EN vragen mogen ze echt wel stellen, maar dan uit zichzelf, en dan geven wij als vleesproducenten echt wel de juiste ware antwoorden.

Verder nogmaals de wens even uit spreken: maak de veeautos dicht, want elke consument die zelfs het vlees in een aanbieding voor de helft zou kunnen kopen, maar diezelfde morgen in de file staat naast een varkensauto onderweg naar het slachthuis, die koopt echt GEEN vlees ...........................
Abonnee
info 27 Juni 2020
Hordijk heeft wel wat gelijk maar laat niet duidelijk zien wat de oplossing is , zolang er landen zijn die vleestekorten hebben zoals China zullen landen die te veel produceren hun vlees wel voor een goede prijs kwijtraken. Er is maar één oplossing maar niet de makkelijkste dat is quoteren maar dan wel Europees dat kun je niet als land individueel . Dan is er ook een minimum prijs af te spreken wat de boer moet ontvangen , dan is overproductie verleden tijd, en de boer die de beste capaciteiten heeft ook het meeste verdiend. Dan kunnen de inkopers van AH, Lidel enz. niet meer slachterijen uitbuiten want de slachterijen moeten nu maar zien dat het door de boer aangeboden vlees een zo hoog mogelijke prijs opbrengt. We moeten dan ook Europees een stop zetten op vlees uit NIET Europese landen. Of het zover komt is volgens mij moeilijk, dus we moeten maar doormodderen zo het nu gaat een ieder voor zich en weinig verdienen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

'Juist nu samenwerken met boer en in voer'

Interview Dick Hordijk

'Juist nu samenwerken met boer en in voer'

Een-tweetje Agrifirm en FrieslandCampina in soja

Nieuws Ontbossingsvrije soja

Een-tweetje Agrifirm en FrieslandCampina in soja

Nederlandse mengvoer miljoenen in perspectief

Inside Mengvoer

Nederlandse mengvoer miljoenen in perspectief

‘Kringlooplandbouw wordt mondiaal thema in veevoer’

Interview Ruud Tijssens

‘Kringlooplandbouw wordt mondiaal thema in veevoer’

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief