Marc Jansen van supermarkten

Marketing aardappelen en vlees te defensief

7 Mei 2014 - Redactie Boerenbusiness - 4 reacties

De sectoren aardappelen, groenten en fruit (AGF) en vlees zijn te defensief in de marketing. Dit zegt Marc Jansen, directeur van de brancheorganisatie van supermarkten CBL, in een interview met ABN Amro Visie op Agrarisch 2014. Volgens hem moeten deze sectoren een voorbeeld nemen aan de pro-actieve marketing in de zuivel.

‘Vers heeft zoveel kansen om verhalen bij de producten te vertellen. AGF zou qua marketing méér op beleving en smaak kunnen focussen. Daar liggen kansen’, aldus Jansen. Ook voor vlees ziet hij mogelijkheden in de markt, ook al heeft het imago erg te lijden gehad onder de schandalen met paardenvlees. ’Bij vlees liggen zo veel kansen voor een beter verhaal. De meeste vleesverwerkende bedrijven produceren goed. De breed uitgemeten schandalen met paardenvlees in het gehakt, zijn veroorzaakt door een paar vleesverwerkende bedrijven die de regels aan de laars hebben gelapt’, schetst Jansen.

Hij vervolgt: ’Aan het werk van de boeren ligt het niet, maar dáár trekken consumenten zich niets van aan: bij hen is het imago van vlees slechter dan ooit. Het goede nieuws: het kan vanaf nu alleen maar beter gaan, er liggen volop kansen om het beter te doen.’ Volgens Jansen zijn de supermarkten overtuigd dat vlees potentie houdt, gelet op de deelname van het CBL in ketenconcepten als De Kip van Morgen en Het Varken van Morgen. ’Ik hoop dat er marktleiderschap gaat ontstaan zoals dat bij zuivel het geval is. En dat de vleessector producten gaat maken waar iedereen blij van wordt.’

Volgens Jansen hebben agrarische ondernemers die willen participeren in ketenprojecten zeker groeimogelijkheden, al moeten zij eerst goed bij zichzelf te rade gaan. ’Dat vergt heel andere vaardigheden, kennis en kunde: gevoel voor marketing, willen inspelen op de Nederlandse sentimenten, en accepteren dat de samenleving hogere eisen stelt aan je manier van produceren. Je moet kiezen: voor welk van de concepten wil ik me inzetten?’ En even later: ’Ik heb veel mooie voorbeelden gezien van ondernemers die open en eerlijk met retailers informatie delen, kritisch meedenken, zonder angstig te worden over margeverdeling.’

Overigens ziet Jansen maar voor 30 procent van de Nederlandse agrarische ondernemers ruimte om te opereren in ketenconcepten. Hij verwacht dat 70 procent van de boeren en tuinders kwalitatief goed producten blijft telen voor de bulkmarkten, oftewel met name de export.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Leo Vervest 7 Mei 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelmarkt/artikel/item/10849968/Marketing-aardappelen-en-vlees-te-defensief]Marketing aardappelen en vlees te defensief[/url]
Het CBL olv de heer Marc Jansen moet zelf eens gaan werken aan cultuur en structuurveranderingen. Het enige wat het CBL realiseert is het misbruiken van de marktmacht die binnen Europa is ontstaan bij de grote retailers. Alles is zover toegespitst op kostprijsverlaging en efficiency, dat de producent(lees boer)geen behoorlijke marge meer kan realiseren. Alle regels van de overheid(milieu& dierwelzijn)resulteren in kostprijsverhoging die enkel en alleen gecompenseerd kan worden door schaalvergroting, wat weer negatief werkt voor het imago van de hele veehouderij. Het moet is afgelopen zijn met het feit dat de supermarkten over de rug van de producent een goed imago op willen bouwen. Als men wil dat er volgens bepaalde voorwaarden geproduceerd moet worden, dan moet men er voor betalen. Als het voor de retailers zo belangrijk is om vlees "van morgen" in de schappen te hebben liggen, moet men via de slachterijen contracten afsluiten met boeren. Geef ze een fatsoenlijke opbrengstgarantie, zodat ze duidelijk kunnen kiezen. Geen fooitje bovenop de reguliere prijs. Maak het voor de mensen mogelijk een bewuste keuze te maken dmv een kostprijs gerelateerde contractprijs en bouw met deze boeren aan een beter imago voor de supermarkten.
Sorteerder exporteerder 7 Mei 2014
Leo Vervest schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelmarkt/artikel/item/10849968/Marketing-aardappelen-en-vlees-te-defensief]Marketing aardappelen en vlees te defensief[/url]
Het CBL olv de heer Marc Jansen moet zelf eens gaan werken aan cultuur en structuurveranderingen. Het enige wat het CBL realiseert is het misbruiken van de marktmacht die binnen Europa is ontstaan bij de grote retailers. Alles is zover toegespitst op kostprijsverlaging en efficiency, dat de producent(lees boer)geen behoorlijke marge meer kan realiseren. Alle regels van de overheid(milieu& dierwelzijn)resulteren in kostprijsverhoging die enkel en alleen gecompenseerd kan worden door schaalvergroting, wat weer negatief werkt voor het imago van de hele veehouderij. Het moet is afgelopen zijn met het feit dat de supermarkten over de rug van de producent een goed imago op willen bouwen. Als men wil dat er volgens bepaalde voorwaarden geproduceerd moet worden, dan moet men er voor betalen. Als het voor de retailers zo belangrijk is om vlees "van morgen" in de schappen te hebben liggen, moet men via de slachterijen contracten afsluiten met boeren. Geef ze een fatsoenlijke opbrengstgarantie, zodat ze duidelijk kunnen kiezen. Geen fooitje bovenop de reguliere prijs. Maak het voor de mensen mogelijk een bewuste keuze te maken dmv een kostprijs gerelateerde contractprijs en bouw met deze boeren aan een beter imago voor de supermarkten.


Dhr Jansen heeft wel een punt, alleen daar zit een haakje aan.
Als de telers door middel van eigen marketing een produkt aantrekkelijker kunnen maken voor de Consument, en er komt een hogere verkoop uit, dan begint het spel.

Op dat moment wil de teler/producent een betere prijs om zijn kosten af te dekken en dan komt de supermarkt's aard tevoorschijn: nee Mhr de Boer, het is niet Uw marketing die Uw product beter laat verkopen, maar het feit dat ze in onze winkels liggen.

Dan krijgt men een keuze om schapruimte te huren, een omzetkorting voor de supermarkt wordt in het contract gezet, en de marketing die de supermarkt doet (folders)moet ook vertaald worden in een te betalen vergoeding.

De enigste manier is de spullen zelf vermarkten als teler, d.m.v. boerensupermarkt, of aan huis verkoop.

Samenwerken met een supermarkt is net als in je broek pissen, even lekker warm, en daarna ontzettend koud en vervelend.
petatje 7 Mei 2014
Mooie verhalen steekt Janssen af. De realiteit is alleen wel effe anders. Dat de vleesconcepten als voorbeeld door hem worden genoemd zegt genoeg. Kom daar maar eens eerst over de brug en behandel de veehouders op een normale manier en niet als wegwerpartikel dat het leuk doet in de marketing. Al die concepten is nog geen veehouder beter van geworden. Dus die verhalen van hun kant hoef je niks mee te doen. Sterker nog, richt je in de afzetkant liever op exportmarkten en laat de Nederlandse kruidenier links liggen, zie maar hoe dat bij de uien werkt!
super mark 8 Mei 2014
Het is al veel onderzocht, en geprobeerd om een merk te maken van die produkten. Dat lukt niet doordat de kwaliteit nooit constant is en het low intrest produkten zijn
Slimpo 8 Mei 2014
super mark schreef:
Het is al veel onderzocht, en geprobeerd om een merk te maken van die produkten. Dat lukt niet doordat de kwaliteit nooit constant is en het low intrest produkten zijn

Low intrest ?? an me hoela !!!
Iedereen moet eten , de kwaliteit is juist wel constant.
De super markt gebruikt een klein deel van het assortiment als "lokkertje".
Over de rest nemen ze een zeer royale marge.
Zelfs als de inkoopsprijs van b.v. rundvlees omlaag gaat , verhogen ze nog doodleuk de verkoopsprijs.
Hetzelfde gebeurt met bioprodukten dat is in heel Europa volksverlakkerij van de bovenste plank.
Het boertje komt altijd op de laatste plaats , zelfs in T.V.reklame wordt hij nog als een idioot in een overall en op klompen wegggezet.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden