De sectoren aardappelen, groenten en fruit (AGF) en vlees zijn te defensief in de marketing. Dit zegt Marc Jansen, directeur van de brancheorganisatie van supermarkten CBL, in een interview met ABN Amro Visie op Agrarisch 2014. Volgens hem moeten deze sectoren een voorbeeld nemen aan de pro-actieve marketing in de zuivel.
‘Vers heeft zoveel kansen om verhalen bij de producten te vertellen. AGF zou qua marketing méér op beleving en smaak kunnen focussen. Daar liggen kansen’, aldus Jansen. Ook voor vlees ziet hij mogelijkheden in de markt, ook al heeft het imago erg te lijden gehad onder de schandalen met paardenvlees. ’Bij vlees liggen zo veel kansen voor een beter verhaal. De meeste vleesverwerkende bedrijven produceren goed. De breed uitgemeten schandalen met paardenvlees in het gehakt, zijn veroorzaakt door een paar vleesverwerkende bedrijven die de regels aan de laars hebben gelapt’, schetst Jansen.
Hij vervolgt: ’Aan het werk van de boeren ligt het niet, maar dáár trekken consumenten zich niets van aan: bij hen is het imago van vlees slechter dan ooit. Het goede nieuws: het kan vanaf nu alleen maar beter gaan, er liggen volop kansen om het beter te doen.’ Volgens Jansen zijn de supermarkten overtuigd dat vlees potentie houdt, gelet op de deelname van het CBL in ketenconcepten als De Kip van Morgen en Het Varken van Morgen. ’Ik hoop dat er marktleiderschap gaat ontstaan zoals dat bij zuivel het geval is. En dat de vleessector producten gaat maken waar iedereen blij van wordt.’
Volgens Jansen hebben agrarische ondernemers die willen participeren in ketenprojecten zeker groeimogelijkheden, al moeten zij eerst goed bij zichzelf te rade gaan. ’Dat vergt heel andere vaardigheden, kennis en kunde: gevoel voor marketing, willen inspelen op de Nederlandse sentimenten, en accepteren dat de samenleving hogere eisen stelt aan je manier van produceren. Je moet kiezen: voor welk van de concepten wil ik me inzetten?’ En even later: ’Ik heb veel mooie voorbeelden gezien van ondernemers die open en eerlijk met retailers informatie delen, kritisch meedenken, zonder angstig te worden over margeverdeling.’
Overigens ziet Jansen maar voor 30 procent van de Nederlandse agrarische ondernemers ruimte om te opereren in ketenconcepten. Hij verwacht dat 70 procent van de boeren en tuinders kwalitatief goed producten blijft telen voor de bulkmarkten, oftewel met name de export.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelmarkt/artikel/item/10849968/Marketing-aardappelen-en-vlees-te-defensief]Marketing aardappelen en vlees te defensief[/url]
Het CBL olv de heer Marc Jansen moet zelf eens gaan werken aan cultuur en structuurveranderingen. Het enige wat het CBL realiseert is het misbruiken van de marktmacht die binnen Europa is ontstaan bij de grote retailers. Alles is zover toegespitst op kostprijsverlaging en efficiency, dat de producent(lees boer)geen behoorlijke marge meer kan realiseren. Alle regels van de overheid(milieu& dierwelzijn)resulteren in kostprijsverhoging die enkel en alleen gecompenseerd kan worden door schaalvergroting, wat weer negatief werkt voor het imago van de hele veehouderij. Het moet is afgelopen zijn met het feit dat de supermarkten over de rug van de producent een goed imago op willen bouwen. Als men wil dat er volgens bepaalde voorwaarden geproduceerd moet worden, dan moet men er voor betalen. Als het voor de retailers zo belangrijk is om vlees "van morgen" in de schappen te hebben liggen, moet men via de slachterijen contracten afsluiten met boeren. Geef ze een fatsoenlijke opbrengstgarantie, zodat ze duidelijk kunnen kiezen. Geen fooitje bovenop de reguliere prijs. Maak het voor de mensen mogelijk een bewuste keuze te maken dmv een kostprijs gerelateerde contractprijs en bouw met deze boeren aan een beter imago voor de supermarkten.Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelmarkt/artikel/item/10849968/Marketing-aardappelen-en-vlees-te-defensief]Marketing aardappelen en vlees te defensief[/url]
Het is al veel onderzocht, en geprobeerd om een merk te maken van die produkten. Dat lukt niet doordat de kwaliteit nooit constant is en het low intrest produkten zijn