Een kleine drie jaar na de oprichting van Plantera heeft de pootaardappelonderneming de commerciële rassen in eigen beheer gekocht. Begin december vond de formele transactie plaats wat betekent dat Plantera in 2017 als onafhankelijk handelshuis verder kan gaan met eigen rassen.
Plantera kreeg in juli 2014 de licenties van de tafelrassen van KWS Potato BV in handen. Afgelopen zomer verkocht KWS Potato echter alle activiteiten aan Stet Holland, inclusief alle eigendommen. Plantera kreeg toen de kans van beide bedrijven om de rassen die zij vertegenwoordigt in eigen beheer te krijgen.
Met dat nu alle rassen zijn overgezet op eigen naam, hoeft Plantera geen afdrachten meer te betalen aan KWS dan wel Stet. 'Dit geld kan nu in de ontwikkeling van nieuwe rassen worden gestoken met diverse proefvelden in en buiten Nederland', aldus Gerard Bovée.
Plantera heeft in het eerste jaar van haar bestaan een moeilijke start gekend vanwege de moeizame tafelmarkt. Het introduceren van rassen met name in dit segment wordt gesterkt door het afzetten van eindproduct (consumptieaardappelen) naar verpakkers en supermarkten. Plantera heeft zich daar de afgelopen paar jaar sterk voor gemaakt. De herintroductie van Inova in de tafel aardappelmarkt en de introductie van Vitabella in de biologische markt zijn hierin succesvol geweest.
Naast deze rassen beschikt Plantera ondertussen ook over enkele rassen in opkomst buiten het segment van de tafelaardappel. Voor de verwerkende industrie is dat bijvoorbeeld Titanium en voor de export Mondeo. Bovée: 'Vorig jaar hebben we een redelijk jaar gedraaid en dit jaar loopt het goed.'
Plantera zet op dit moment ongeveer 6.500 ton pootgoed en 6.500 ton consumptieaardappelen om, waarvan ongeveer 20 procent een biologische achtergrond heeft. Plantera werkt met ongeveer 45 pootgoedtelers intensief samen. Daarnaast werkt zij op basis van dagprijsovereenkomsten samen met telers van (biologische) consumptieaardappelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.