De fritesindustrie kampt nog altijd met capaciteitsproblemen op containerschepen. Daardoor ontstaat er vertraging, lopen de kosten op en is er extra opslagruimte nodig om diepvriesaardappel-producten tijdelijk op te slaan.
Er gelden nog altijd wachttijden voor een plek in de containerscheepvaart. ‘We voelen dat vooral op schepen richting Azië en het Midden-Oosten. Daarbij hebben wij te maken met extra kosten, die moeten worden opgevangen’, verklaart exportmanager Jon Heylen van het Belgisch-Nederlandse Agristo. ‘Wie gaat dat betalen? De fabriek, de tussenpersoon of de klant? Elke week dat je vertraging hebt, verlies je sales die bijna niet meer worden ingehaald.’
Huren van extra vriesruimtes
'Om het verlies te beperken, huren verwerkers in België extra vriesruimte in', stelt Heylen. De industrie beschikt over eigen vrieshuizen. Echter, vanwege de grote capaciteit en de vertraging van enkele weken in de verscheping, is de vraag naar externe diepvriesopslag, die ook aardappelproducten kunnen opslaan, toegenomen.
Midden- en Verre Oosten
Dat de problemen het grootst zijn in het Midden- en Verre Oosten onderschrijft ook Robin van Leijen, beleidsadviseur bij Fenex/TLN (organisatie voor expeditie en logistiek). ‘Ook op de routes van het Oosten naar de Verenigde Staten en van Europa naar de Verenigde Staten gaat niet alles goed, maar richting het Midden- en Verre Oosten zijn de problemen het sterkst.’
De problemen zijn ontstaan door nieuwe allianties in de containerlijnvaart. ‘Bedrijven zitten al enkele jaren in zwaar weer, met een faillissement van Hanjin en gewijzigde samenwerkingsverbanden tot gevolg. Het afgelopen jaar is het landschap van containervervoerders veranderd. We zijn van 4 naar 3 allianties gegaan en verschillende partners. De herverdeling is 1 april ingegaan. Het is simpelweg een uitdaging om de schepen in de nieuwe vaarschema’s op tijd op de juiste bestemming te krijgen.’
Toegenomen vraag en hogere tarieven
Daarnaast geven reders aan dat er een toenemende vraag is, maar volgens Van Leijen ligt dat niet in verhouding met de krapte. Dinsdag concluderen Atradius en evofenedex dat Nederlandse exporteurs hun export in 2016 met 6 procent zagen groeien, terwijl er op 10 procent was gerekend. Voor 2017 verwachten exporteurs een exportgroei van bijna 10 procent.
Van Leijen bevestigt dat er soms veel hogere tarieven worden gevraagd. ‘Ook horen wij dat bij lopende opdrachten afspraken en voorwaarden worden aangepast.’ Wanneer de problemen voorbij zijn, is niet precies te zeggen. ‘We verwachten van reders dat ze alles doen wat ze kunnen om meer capaciteit beschikbaar te stellen en deze kwestie binnen korte tijd op te lossen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelen/artikel/10874016/Fritesindustrie-verliest-sales-door-scheepvaartproblemen]Fritesindustrie verliest sales door scheepvaartproblemen[/url]