Retail, kwekers van pootgoed en inpakkers hebben afgesproken om in 2020 alleen nog robuuste, tegen phytophthora resistente rassen in het het bio-assortiment te hebben. Voor de landbouwsector is een dergelijk convenant uniek.
Biologische aardappelen zijn nog altijd een lastige dobber. De teler gaat voor een teelbaar ras, maar de afnemer geeft vaak aan er niets mee te kunnen. Boosdoener is phytophthora, waarvoor geen goede natuurlijke bestrijdingsmiddelen zijn en in 2016 nog flinke schade aan de oogst toebracht. Retail, veredelaars en inpakkers gaan deze uitdaging gezamenlijk aan.
Bio-assortiment
Op PotatoEurope donderdag ondertekenden Aldi Nederland, Bionext en Schaap Holland het convenant 'Versnelde transitie naar robuuste aardappelrassen'. Daarin onderschrijven de partijen om in 2020 alleen nog robuuste, tegen phytophthora resistente rassen in het bio-assortiment te hebben.
Aldi wil betere bio-aardappel
Aldi wil haar aandeel duurzaam geteelde producten verhogen. Dirk Willem Blijleven, manager buying: "Zelfs binnen de al duurzaam geteelde biologische producten zijn steeds verbeterslagen mogelijk. Ik zie het gebruik van robuuste, resistente rassen in ons biologische aardappelassortiment als een wezenlijke verbetering."
Extra telers
Schaap Holland verwacht dat het convenant de transitie naar robuuste, resistente rassen versnelt. "Onze missie is het vervullen van alle aardappelwensen van onze klanten, bij voorkeur georganiseerd binnen duurzame aardappelketens", zo zei André Adamse, directeur retail en foodservice. "Daarom zullen wij er alles aan doen om de doelstellingen van het convenant bij en met Aldi te implementeren." Overigens geeft Schaap Holland aan dat het daarvoor nog extra telers kan gebruiken.
Tekst gaat verder onder foto
Foto (vlnr): Adri van Nieuwenhyzen (teler en bestuurder Bionext), Dirk Willem Blijleven (Aldi), André Adamse (Schaap Holland) en Jacob Eising (Den Hartigh)
Eerder ondertekenden Nedato, Agrico, HZPC, C. Meijer B.V., Plantera B.V., Den Hartigh, Europlant, Danespo, Caithness Potatoes B.V. en Plantum het convenant al. Inmiddels heeft ook de Lidl zich aangesloten, evenals onder meer Ekoplaza/Udea, Albert Heijn en Jumbo Supermarkten. Superunie, de inkooporganisatie die in Nederland 13 onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt, volgt binnenkort.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.