Kwartaalcijfers CSM in lijn

Licht stijgende winst bij dalende omzet

23 April 2013 - Redactie Boerenbusiness

Het ziet er niet heel slecht uit bij CSM. Hoewel het concern in het eerste kwartaal minder omzet boekte, steeg het bedrijfsresultaat licht. Dit is een gevolg van minder kalenderdagen en dalende verkoopvolumes, maar door kostenbesparingen kon de winst exclusief eenmalige kosten licht stijgen. 

Het totale bedrijfsresultaat voor rente, belasting en amortisatie (EBITA), exclusief eenmalige kosten voor de verkoop van de Bakery-activiteiten, steeg 3,6 procent tot 31,9 miljoen euro van 30,6 miljoen euro een jaar eerder. De kwartaalomzet was 2,4 procent lager op 779,9 miljoen euro van 798,7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2012. Daarmee vallen de cijfers mee en zij ze in lijn met de verwachtingen. 

Na verkoop van de bakkerijtak aan investeerder Rhône Capital wil CSM zich richten op de melkzuurdivisie Purac en Caravan Ingredients, die toevoegingen voor de levensmiddelenindustrie maakt. Caravan Ingredients zag het afgelopen kwartaal de verkoop met bijna 4 procent dalen dat voor het grootste deel het gevolg is van het faillissement van de Amerikaanse klant Hostess. Purac wist de volumes redelijk stabiel te houden. Beide onderdelen zagen het volume met 2,5 procent zakken.

CSM zou in het eerste kwartaal geen effect hebben ondervonden van fluctuaties in grondstofprijzen en slechts beperkt effect hebben gehad van valutaschommelingen. CEO Gerard Hoetmer gaf dinsdag aan te zullen blijven investeren in productinnovatie en uitbreiding van markten en marktaandeel in de Purac- en Caravan-activiteiten. Meer wilde hij niet kwijt over de outlook voor de rest van het jaar.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden