De gezamenlijke omzet van Nederlandse supermarkten is in 2012 met 2,1 procent gestegen naar 33,7 miljard euro. Dit heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) bekend gemaakt. De verwachting is dat de omzet in 2013 met 2 tot 3 procent stijgt.
Hoewel de omzet is gestegen, is het consumentengedrag wel veranderd. Uit het nationale consumentenonderzoek van EFMI Business School blijkt dat tweederde van de consumenten sterker let op de prijzen. Bij het doen van boodschappen gaat bij 57 procent van de mensen meer aandacht uit naar aanbiedingen terwijl 45 procent vaker kiest voor het huismerk. Slechts 11 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft aangegeven te bezuinigen op de boodschappen.
Verder blijkt dat het vertrouwen in voedsel hoog is. Ruim 80 procent van de consumenten vertrouwt voedingsmiddelen. Een derde van de ondervraagden geeft wel aan dat het vertrouwen is afgenomen door het incident met verkeerd gelabelde rundvleesproducten die vermengd bleken te zijn met paardenvlees.
Bert Roetert, voorzitter van he CBL, zegt hierover: "Het is een ijzeren wet dat de inhoud van de verpakking overeen moet komen met hetgeen op het etiket vermeld is. Voor fraude is geen enkel excuus te bedenken en geen boete te hoog."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.