In 2020 zijn de daken van ongeveer de helft van de Nederlandse stallen voorzien van zonnecellen, terwijl voor windenergie een langere adem nodig is, zo meldt de ING. De bank ziet minder toekomst in de teelt van energiegewassen. Zo blijkt uit een persbericht.
De agrarische sector heeft zijn tanden gezet in energiebesparing en dit blijft niet zonder succes. Volgens de ING is de sector zelfs toonaangevend op het gebied van energiebesparing. "Sinds 2000 is het energieverbruik 45 procent efficiënter geworden, veel gunstiger dan in alle andere sectoren." De agrarische sector heeft maar een aandeel van 4 procent binnen het Nederlandse energiegebruik, maar is desalniettemin leidend bij het verhogen van de energie efficiëntie.
De rol van koploper dankt de sector aan de wil om de productiekosten te verlagen. "De post energie maakt in diverse agrarische branches een fors aandeel uit van de kostprijs." Het is niet vreemd dat vooral de glastuinbouw grote stappen gezet heeft, maar ook in de veehouderij en in de akkerbouw valt volgens de bank nog veel winst te halen.
Zo ziet de bank voor veehouders mogelijkheden om energie te besparen via energie-armere motoren voor bijvoorbeeld ventilatie. Tevens kan een duurzaam stalsysteem helpen en valt er winst te halen via zonnepanelen. In de intensieve veehouderij liggen er kansen bij warmtewisseling in combinatie met luchtwassing. Voor akkerbouwers noemt de bank trekkers als hetgeen wat de energie efficiëntie kan verbeteren.
Concreet wordt er rekening mee gehouden dat in 2020 de helft van de stallen, een deel staat niet efficiënt op de zon gericht, van zonnecellen voorzien zijn. Volgens sectormanagers Cor Bruns en Kees van Vliet vergt windenergie een wat langere adem, "vooral op het gebied van procedures van ruimtelijke ordening." De beide mannen zijn negatiever over energiegewassen voor biomassa. "Voor energiegewassen is veel ruimte nodig en daar is Nederlandse grond feitelijk te duur voor."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.