Het verzet om een einde te maken aan het woud van duurzaamheidskeurmerken groeit. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept marktpartijen en brancheorganisaties op om samen met consumentenorganisaties het kaf van het koren te scheiden. Dat heeft de Alliantie Verduurzaming Voedsel al gedaan.
De alliantie is een samenwerkingsverband van LTO Nederland, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Binnenkort komt de alliantie met een voorstel voor een ordening, zodat de consument een gefundeerdere keuze maken. Merken die het onderscheid moeten maken, zijn dan onder meer het Beter Leven Keurmerk, MSC, ASC, UTZ, Rainforest Alliance, Fair Trade en Biologisch.
De alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern en objectief worden getoetst, zo wordt gemeld in een verklaring. Bovendien moeten keurmerken duurzaamheidseisen stellen die verder gaan dan wettelijk al verplicht is. Dit moet een einde maken aan het slinkende vertrouwen van consumenten in de waarde van de keurmerken, omdat niet geheel duidelijk is waar zij voor staan.
De alliantie voert gesprekken met de overheid, Milieu Centraal en maatschappelijke organisaties vast te stellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit moet zien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.