In 2015 is de biologische sector in Groot-Brittannië wederom gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van de Soil Association. De sector is op het eiland goed voor een omzet van 1,95 miljard pond. Ten opzichte van niet-biologisch voedsel blijft het aandeel echter relatief klein.
De verkoop van biologische producten in Groot-Brittannië is gedurende 2015 met bijna 5 procent toegenomen. De niet-biologische sector zag haar omzet juist met bijna een procent afnemen. Britse consumenten gaven in 2015 wekelijks 1,73 miljoen pond – omgerekend 2,42 miljoen euro – uit aan biologische producten. Dat blijkt uit het jaarlijkse marktrapport van The Soil Association, die de biologische sector promoot.
In het rapport staat verder dat er een duidelijk verschuiving plaatsvindt onder consumenten. Vooral jongeren zijn meer bezig met de herkomst van hun product en hoe het geproduceerd wordt. Er wordt meer bij onafhankelijke retailers gekocht en ook meer besteld in de vorm van maaltijdboxen. Die sector groeide met 8,2 procent. Via specialistische winkels en bezorgservices wordt jaarlijks voor 762 miljoen euro aan biologische producten besteld.
Volgens Martin Sawyer, directeur van de liefdadigheidsinstelling Soil Association, zijn consumenten steeds vaker bereidt meer te betalen voor hun voedsel wanneer de kwaliteit van productie gegarandeerd kan worden op het vlak van dierwelzijn en invloed op de natuur.
De groei wordt mede mogelijk gemaakt door de catering sector, die de organisatie voor zich heeft weten te winnen. Deze sector groeide in omzet met ruim 15 procent. Daarmee is het de sterkst groeiende afzetmarkt, goed voor 90 miljoen euro omzet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.