De Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) gaat het gevecht tegen oneerlijke handelspraktijken aan. Op haar website is een meldpunt geopend waar agrarische ondernemers terecht kunnen. Een peiling onder leden laat volgens hen zien dat er wel degelijk problemen zijn in de sector.
Bij een mislukte poging van het Ministerie van Economische Zaken kwamen geen meldingen binnen, waarop minister Kamp geconcludeerde dat er kennelijk geen problemen zijn, maar onder andere een peiling onder NAV-leden laat een ander beeld zien. Bijna driekwart van de respondenten had hier wel ervaring mee.
De vakbond wijt het ontbreken van klachten aan een verkeerde opzet van het meldpunt van het ministerie. De NAV wil de klachten die bij hen terecht komen bundelen en aanbieden aan de minister en de Tweede Kamer.
'Alleen als we zichtbaar maken wat er aan de hand is, is er een kans dat er iets aan gedaan wordt', aldus de NAV. 'De NAV streeft naar het instellen van een onafhankelijke autoriteit. Minister Kamp heeft aangegeven dat hij dit niet uitsluit, mits aannemelijk is dat er een probleem is. Daarom willen we laten zien wat het probleem is en hopen we op een duidelijke respons vanuit alle sectoren.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.