Om de consument te voorzien van kwalitatief hoogwaardig varkensvlees moet het proces van zaadje tot karbonaadje geborgen zijn. Alles wat daartussen gebeurt, kwam dinsdagavond 31 oktober ter sprake tijdens het event 'Op het scherpst van de snede' van Topigs Norsvin in Nijmegen.
Nadat COV-persvoorlichter Dé van de Riet de avond aftrapte met een inleiding op de vleestrends, ging Jean-Marie van Oort (directeur Topigs Norsvin) in op het fokkerijprogramma. De klassieke fokdoelen, zoals voederconversie en hoogproductieve zeugen, blijven in de toekomst intact. Dit wil de fokkerijorganisatie aanvullen met berengeurreductie en het selecteren op intramusculair vet.
Van Oort beweert dat de geurreductie, die in 10 jaar tijd met 35% is afgenomen, hoger is dan bij concullega’s. Van Oort: "Een reductie van 100% is niet realiseerbaar." Wel is de genetische potentie van de varkensfokkerij nog enorm. Dit betekent dat de kostprijs van de varkenshouderij op papier omlaag kan. De gezondheidsstatus op sommige bedrijven zal omhoog moeten om deze potentie te benutten.
Varkenscyclus blijft
Spreker 2, Frans Stortelder (COO Vion), ging in op het verwerkingsproces en hield de zaal een kritische blik voor, zonder daarbij negatief te willen zijn. De Vion-directeur constateert dat de politieke steun voor de varkenshouderij vanuit de christelijke en liberale hoek afneemt. Daarbij verwacht Stortelder dat de traditionele varkenscyclus in de toekomst blijft. Stortelder: "De pieken en dalen zullen nog extremer worden."
Ten tijde van een prijsdal naar de binnenlandse retail wijzen, is onterecht. "Slechts 30% van het varken gaat vers naar de retail. Een groot deel gaat naar de buitenlandse vleesverwerkende industrie." De varkensprijs komt tot stand op de wereldmarkt. Een goede vierkantverwaarding bepaalt, volgens Stortelder, het resultaat onderaan de streep.
GoodFarmingBalance
Om vierkantverwaarding te organiseren, is Vion dit jaar gestart met GoodFarmingBalance. Hiermee tracht de slachterij in te spelen op de thuismarkt en de wereldwijde vleesverwerkende industrie. De groeikansen liggen in Azië. Zo verwacht Stortelder dat de export naar Japan (40.000 ton) binnen enkele jaren groeit tot 60.000 ton.
Kostleiderschap is niet het antwoord wat de Nederlandse varkenshouderij moet geven op de wereldmarkt. Het gaat om de juiste product/marktcombinaties van varkens die geproduceerd worden door gezonde familiebedrijven. Volgens Stortelder zijn familiebedrijven heel belangrijk voor het hebben van maatschappelijk draagvlak.
Herkenbaar vlees
Volgens spreker 3, Wim van Kemenade (Inkoopmanager Albert Heijn), is het de uitdaging om varkensvlees beter op de kaart te krijgen bij consumenten. "Albert Heijn moet de herkomst van het vlees garanderen." In het verleden werkte Albert Heijn met tal van vleesleveranciers.
Tegenwoordig borgt de supermarkt de achterkant van de keten samen met Vion en vleesverwerker Hilton. Op die manier neemt de supermarkt wekelijks circa 17.500 varkens af van Vion. Door in de keten samen met varkenshouders en slachterijen op te trekken, wil Albert Heijn consumenten bedienen met vlees van de juiste kwaliteit tegen de juiste prijs.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10876401/varkensketen-draait-om-het-familiebedrijf][/url]