De waarde van Duitse landbouwproducten is in 2017 met ongeveer 9% toegenomen tot bijna €57 miljard. Hogere prijzen vormden de voornaamste reden voor de stijging. Dat meldt agrarheute op woensdag 10 januari.
De waarde van producten uit de Duitse veehouderij steeg met ruim 14% tot €27,3 miljard, een stijging van €3,4 miljard ten opzichte van 2016. Het is de hoogste opbrengst sinds 2014. Dit komt voornamelijk door de hogere producentenprijzen van eieren, melk, varkens- en rundveevlees. Wat opvalt, is dat de productie van deze producten niet is toegenomen.
Melk, vlees en eieren
De waarde van Duitse melk steeg met 26% tot €11,4 miljard, wat meer dan 40% van de totale waarde van de Duitse dierlijke producten is. De waarde van varkensvlees steeg met 11% tot €7,3 miljard en de waarde van de rundvleessector steeg met 13% tot €4,5 miljard.
De waarde van de akkerbouwgewassen in zijn totaliteit stegen minder hard; met 5% tot €26,2 miljard. Dit ondanks lagere producentenprijzen. De grootste stijging was voor de suikerbieten. Dit gewas liet een stijging zien van 38% tot €1,1 miljard, wegens de zeer grote suikerbietenoogst in Duitsland.
De waarde van graanproducten steeg met bijna 10% tot €6,2 miljard. Ondanks een grote aardappeloogst, wist dit product geen stijging neer te zetten. De waarde daalde met 5% tot €2,1 miljard. Dat hangt samen met de zeer lage producentenprijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.