BoerenNL

Nieuws Stikstof

Boeren willen niet wijken voor Schiphol

13 December 2021 - 6 reacties

Een grote groep boeren is maandagmorgen met trekkers naar Schiphol gereden, om daar een voorlopig koopcontract aan te bieden aan financieel directeur Robert Carsouw. Niet Schiphol moet boeren opkopen om een milieuvergunning rond te krijgen, maar de boeren kunnen beter grootvervuiler Schiphol opkopen, redeneren ze.

Vorige week werd pijnlijk duidelijk dat Schiphol net zo hard een milieuvergunning nodig heeft als veel landbouwbedrijven en dat het regelen van zo'n vergunning enorm veel voeten in de aarde heeft. Het kabinet sprak er afgelopen vrijdag over, maar weet nog niet hoe het dit probleem op moet lossen. Een aantal politici suggereerde om dan maar weer extra boerenbedrijven op te kopen. Dit schoot veel boeren in het verkeerde keelgat. Ze organiseerden daarom een ludieke actie, met een bloedserieuze ondertoon. Hun boodschap: niet Schiphol moet meer boeren uitkopen, maar de boeren moeten Schiphol uitkopen.

In een Facebookvideo stelt de Noord-Hollandse melkveehouder René Staal spottend dat Schiphol heel geschikt zou zijn als boerenerf. "In de hangaars en vertrekhallen kunnen na een beetje opruwen prachtig koeien lopen." Ook de vliegtuigen zijn volgens hem goed te hergebruiken. "Dat ouwe ijzer, gewoon inruilen en daarmee fosfaatrechten kopen."

Bij de aanbieding van het koopcontract aan Carsouw toonde die zich opeens heel verbindend. Hij zocht - een beetje aarzelend - de overeenkomsten in positie tussen de boeren en Schiphol: allebei 'ontzettend belangrijk voor Nederland', allebei kampioenen. De Schiphol-directeur wilde evenwel niet tekenen voor verkoop.

De situatie rond Schiphol kwam vorige week in een stroomversnelling toen de rechter de natuurvergunning van de Amercentrale vernietigde, door de inzet van organisatie Mobilisation  for the Environment (MOB). Vervolgens kwam Schiphol onder vuur. Het kabinet had al in 2019 gesteld dat Schiphol ook een natuurvergunning moet aanvragen, maar daar gebeurde niets mee. De verdediging van de luchthaven was dat ze dacht de eigen natuur- en milieuverplichtingen te hebben geregeld via de Habitat-en Vogelrichtlijn, en dat natuurvergunning niet nodig was, 'omdat zo'n natuurvergunning niet bestond op het moment dat Schiphol meer dan honderd jaar geleden werd opgericht'.

voorl
De protesterende boeren willen niet dat Schiphol anders wordt behandeld dan zij. 

Natuurorganisaties hebben inmiddels gedreigd juridische stappen te nemen als er geen deugdelijke natuurvergunning komt. De kans bestaat dat daarvoor het aantal vluchten per jaar moet verminderen. Zonder ingrijpende maatregelen zou volgens juristen een vergunning afgegeven kunnen worden voor zeker niet meer dan 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20%. Dat is iets wat ook het kabinet niet graag ziet gebeuren.

stelen
De angst bestaat dat Schiphol straks toch stikstofruimte krijgt van de overheid, terwijl boeren diezelfde ruimte wordt ontnomen.

Het demissionaire, of het nieuw te vormen kabinet, moet zich de komende tijd buigen over een oplossing voor de nieuwe juridische stikstofproblemen.

boerenbusiness.nl

Klaas van der Horst

Klaas van der Horst is een gedreven volger van de zuivelmarkt en alles wat daarmee te maken heeft. Hij zoekt het nieuws en interpreteert de ontwikkelingen.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Boerenbusiness kan je als ondernemer gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
6 reacties
Charel 13 December 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10895680/boeren-willen-niet-wijken-voor-schiphol]Boeren willen niet wijken voor Schiphol[/url]
Van de stikstof heeft geen mens last van. Er zit al 78% stikstof in de lucht. Alleen een paar onnozele plantjes en daar wordt 30 miljard voor uitgetrokken en het halve land wordt platgelegd. Dit land is de weg kwijt en wordt gegijzeld wordt minderheidsgroepen.
Abonnee
jk 13 December 2021
deels met u eens, deels oneens. maar goed, de vraag die Nederland zich moet stellen, het landschap en de natuur veranderen al eeuwen. moet dit werkelijk een halt toegeroepen worden? want dat is wat het huidige beleid wil doen.
Flevoboer 15 December 2021
Als je zegt dat geen mens er last van hebt, ben je of zeer egoistisch ingesteld, of je snapt er helemaal niets van. Ik denk het laatste, want lekker schreeuwen hoe iets zit of moet, is vrij populair tegenwoordig.
Abonnee
willem 15 December 2021

Als je de 4 grappenmakers hoort op de tv die zeggen dat ze Nederland gaan regeren en er een dikke zak geld voor over hebben dan moeten sommigen maar eens serieus overwegen om die zak te plunderen want hoe je het ook wend of keert, we worden toch afgeschilderd als de paria,s van de samenleving. Je kunt beter een vluchteling zijn, dat mag alles kosten en daar komt niks van terug.
Abonnee
Ivo 16 December 2021
De agrarische sector zal komende jaren worden gebruikt als wisselgeld in het stikstofdossier niet meer en niet minder. Dit om al de rest als woningbouw-vliegveld Lelystad en Schiphol -datacenter en noem het allemaal maar op door te kunnen laten gaan
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Opinie Jaap Majoor

Van ruilen komt huilen in Nederlandse stikstofcrisis

Opinie Jaap Majoor

Is de LTO wel of niet voor de boeren?

Politiek Stikstof

AgriNL implodeert na publicatie actieplan stikstof

Opinie Dick Veerman

Milieuorganisaties en actieboeren vinden elkaar

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief