Het gebruik van vloeibare meststoffen, en dan met name de reststromen, staan steeds meer in de belangstelling. Anasol is een van deze meststoffen, die al langer op de markt is. De logistiek rond het product is voor de boer echter lastig. Akkerbouwer Henk Janknegt heeft hier een oplossing voor gevonden en laat zijn tarwe met een spaakwielbemester bemesten. Voorheen liet hij zijn tarwe bemesten met spuiloog. De praktijk leerde echter dat de gehaltes in deze meststof flink varieerde, afhankelijk van hoe de luchtwasser is afgesteld. Voor dit jaar werd daarom Anasol gekozen, dat een bijproduct is uit de kunstmestindustrie.
Akkerbouwer Henk Janknegt (rechts) laat zijn wintertarwe bemesten door Marijn Treurniet van loonbedrijf Vollekracht uit Berkel & Rodenrijs. Janknegt probeert zoveel mogelijk van vloeibare mest gebruik te maken en dan met name de reststromen. "Als de kwaliteit van het product goed is dan heb ik daar best geld voor over", zegt hij.
Omdat de Anasol per vrachtwagen wordt aangevoerd is het volume groot. Hierdoor moet de auto lang wachten, waar wachtgeld voor wordt gerekend. Dat maakte het product duur en onaantrekkelijk. Met een collega huurde Janknegt twee gebruikte melktanks om de meststof tijdelijk in op te slaan.
Loonbedrijf Vollekracht specialiseert zich al een aantal jaren in het bemesten met de spaakwielbemester. Met de Duport Liquiliser wordt nu voor het derde seizoen gewerkt. Vollekracht past de machine ieder seizoen weer aan.
In de RVS tank past maximaal 5.000 liter. Zowel de machine als trekker zijn van een drukwisselsysteem voorzien. In het land staan de banden op 1,2 bar en die van de trekker op 1 bar.
Janknegt laat per hectare 800 liter Anasol injecteren. Dat komt neer op 120 kg zuivere stikstof. Anasol bestaat uit 15% N en 12% SO 3 (5% S). Met de machine is veel exacter te bemesten dan met een kunstmeststrooier.
De bovengrond is hard maar de ondergrond nog nat. Toch treed weinig spoorvorming op. De akkerbouwer ziet deze machine liever dan de sleepslangbemester omdat deze combinatie over het land rolt en niet hoeft te trekken.
Het werkingsprincipe van de spaakwielbemester is bekend. De meststof wordt op 8 centimeter diepte in de grond geïnjecteerd. Spuiten kan niet omdat het gewas dan verbrandt.
Vollekracht monteerde dit jaar een nieuwe 13,5 meter brede bemester achter de machine. De vorige was na 2 seizoen versleten door de agressieve vloeistof. De vorige machine was 12 meter breed waardoor de combinatie vaak in hetzelfde spoor liep als de sleepslangbemester. Nu is dat verleden tijd.
Iedere 30 centimeter is een gaatje in de grond geprikt. De mest wordt onder de wortels geïnjecteerd zodat deze niet verbranden. "s Morgens plakte de grond nog een beetje maar "s middags ging het bemesten prima. Ondanks het mooie weer zijn de omstandigheden maar net goed.
Vollekracht monteerde zelf vijf extra filters op de machine, om de meststoffen nog beter te reinigen. Eerder zorgde dat vooral voor extra slijtage. De techniek is afkomstig uit de melkmachine wereld.
Voor de extra reiniging wordt van vijf melkfilters gebruik gemaakt. Fijnere filters zijn niet verkrijgbaar. Bovendien kost dat teveel capaciteit. De filters werken goed en zijn gemakkelijk te vervangen.
Standaard is de machine voorzien van een zuigfilter en twee persfilters.
Nieuw is dit jaar de Isobus terminal, die 4 schermen in de cabine vervangt. Op het Müller scherm kan eventueel recht worden gereden. Vollekracht doet dit met een Trimble rtk-gps systeem. De machine is voorzien van 7 secties die 1,9 meter breed zijn.© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.