Hoewel de wereldwijde biermarkt zich heeft verplaatst naar opkomende markten in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, blijft het overgrote deel van de gerstproductie in Europa en in mindere mate Noord-Amerika. Voor de moutproductie gaat India een belangrijke rol spelen. Dat beweert Rabobank in een dinsdag verschenen rapport.
Er wordt meer bier geproduceerd nabij nieuwe consumenten in opkomende markten. Daar groeit dan ook de vraag twee keer sneller dan in de ontwikkelde markten. Aan de andere kant beperken klimatologische omstandigheden de teeltgebieden van gerst. Het merendeel van de productie blijft echter in Europa en in mindere mate in Noord-Amerika.
Ook signaleert de Rabobank een verschuiving in de productie van mout. Europa en Noord-Amerika zijn samen goed voor meer dan zestig procent van de mondiale moutproductie van 24,5 miljoen ton, terwijl de snelst groeiende bierconsumerende regio Azië/ Pacific slechts 21 procent van de productie in handen heeft. Daarvan komt tachtig procent voor rekening van China.
Een ontwikkeling met langdurige gevolgen voor zowel moutkopers en mouterijen. Een situatie die volgens Rabobank uitdagingen biedt bij de aankoop van grondstoffen, maar ook kansen biedt de voetafdruk strategisch te managen. De bank ziet India als een belangrijke strategische speler om als koper en leverancier van mout de situatie van vraag en aanbod in evenwicht te houden. De vraag naar mout van Indiase brouwerijen heeft een stevige groei laten zien die wordt aangejaagd door de stijgende bierconsumptie in het land. Vanaf 2016/2017 is er volgens de bank waarschijnlijk extra mout nodig.
India biedt volgens een analist van de Rabobank diverse voordelen. Zo biedt de beschikbaarheid van binnenlandse gewassen biedt toegang tot concurrerende brouwgerst. Ten tweede heeft India een gevestigde en groeiende lokale behoefte. Verder vergemakkelijkt de strategische ligging tussen het Midden-Oosten en Afrika en Zuidoost-Azië capaciteitsuitbreiding in havens.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.