Het Deutsche Raiffeisenverband (DRV) heeft op 15 maart haar eerste opbrengstprognose voor de Duitse granen gepubliceerd. Die komt iets boven het vijfjarig gemiddelde uit, zo wordt nu gedacht. Ondertussen loopt het inzaaien van de zomergranen door het koude weer vertraging op.
Volgens een eerste prognose van het DRV komt de totale graanopbrengst dit seizoen uit op 48,3 miljoen ton. Daarmee komt het 0,6 miljoen ton lager uit dan in 2015, maar 2,3 procent boven het vijfjarig gemiddelde. Deze gegevens zijn berust op de huidige areaalcijfers wintergranen plus het geschatte areaal zomergranen en de opbrengstprognoses van DRV.
De opbrengst bij tarwe neemt naar verwachting met 1,7 procent af. Voor gerst is dat min 4,4 procent. Daarbij komt de tarweopbrengst uit op 26,1 miljoen ton en die van gerst op 11,4 miljoen ton. Dat is een verlaging van net geen twee procent tegenover 2015.
Dit wordt gedeeltelijk goed gemaakt door een hogere verwachtte opbrengst bij korrelmaïs. Vorig jaar zorgde langdurige droogte voor een flink lagere opbrengst. Het DRV gaat ervan uit dat dit niet jaar het geval zal zijn, waardoor de opbrengst met 8,7 procent toeneemt. De oogst van rogge neemt – zoals al jaren het geval is – met 6 procent af door inkrimping van het areaal.
Het areaal zomergranen blijft volgens de Duitsers nagenoeg ongewijzigd dit jaar. Zomergerst, tarwe en haver nemen iets in oppervlakte af, maar die van snij- en korrelmaïs neemt juist toe van 455 tot 462.000 hectare. Voor koolzaad blijft de opbrengst ongewijzigd tegenover 2015.
Volgens het verband zijn de graangewassen en koolzaad goed de winter doorgekomen. Dankzij milde temperaturen in de herfst hebben ze zich bovengemiddeld ontwikkeld. Een koude periode in januari, met weinig sneeuwdek, heeft niet tot problemen geleidt. Aanhoudend lage temperaturen en veel regenval zorgt ervoor dat het inzaaien van zomergranen wel later begint dan vorig jaar het geval was.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.