Akkerbouwers in het Verenigd Koninkrijk krijgen dit jaar gratis koolzaad uitgedeeld door Monsanto. Deels een marketingstunt, om de eigen rassen te promoten, maar ook om telers te compenseren voor schade die de koolzaadglanskever aanricht. Daar heeft het bedrijf een oplossing voor.
Niet iedereen in het Verenigd Koninkrijk krijgt gratis koolzaad van de agrogigant. Het gaat om reeds bestaande klanten, die bovendien veel last hebben van de koolzaadglanskever. Door het verbod op neonicontinoïden kan dit beestje, de flea beetle op z’n Engels, maar moeilijk bestreden worden. De schade in koolzaad is enorm.
Praktijkproef op grote schaal
Aan 100 boeren gaat het bedrijf zaaizaad leveren van het ras Imperial. Met 1 pak kun je 1 hectare zaaien. Door het zaad is witte mosterd gemengd. Uit onderzoek is gebleken dat het zaaien van 2 planten ervoor zorgt dat de kevers op de mosterd gaan zitten en zo koolzaadplanten met rust laten. Het uitdelen van zaad zorgt ervoor dat Monsanto gemakkelijk een praktijkproef kan starten op grote schaal.
Herbicide resistentie
Het probleem van witte mosterd met de koolzaad meezaaien is dat mosterd kan overwoekeren, waar de koolzaadopbrengst onder lijdt. De Clearfield koolzaadsoorten van Monsanto zijn resistent voor de herbicide Cleranda en Cleravo. Hierin zitten de werkzame stoffen imazamox en metazachlor of imazamox en quinmeric. Het gaat niet om genetisch gemodificeerde rassen. De herbicide tolerantie is ontstaan door een natuurlijke kruising.
Minder spuiten
Het uitdelen van zaaizaad is uiteraard ook een mooie marketingstunt voor Monsanto. Het hybride ras Imperial is het stokpaardje van het bedrijf. Voordeel is dat, volgens de leverancier, geen vooropkomstbespuiting benodigd is. Dat spaart geld uit. Monsanto verwacht dat het areaal van hun hybride koolzaad dit jaar verdubbelt, tot 60.000 hectare. Daarmee beslaat het 10% van het totale Britse koolzaadareaal.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.