Boerenbusiness analyse

Waarom er een maïstekort dreigt in China

22 September 2017 - Wouter Baan - 5 reacties

China kampt met een tekort aan maïs door de snelgroeiende ethanolindustrie. Analisten voorspellen daarom dat de maïsimport in 2020 verzesvoudigt tot circa 20 miljoen ton. Daarmee zou China de grootste importeur worden op de wereldmarkt.

De groeiende importbehoefte in China wordt gedreven doordat de Chinese regering van plan is om in 2020 de brandstof E10 te introduceren. E10 is een mengsel van 90% fossiele brandstof en 10% (bio-)ethanol. Veelal wordt maïs gebruik om ethanol te produceren. De verwachting is dat er jaarlijks zo’n 45 miljoen ton maïs nodig is om 15 miljoen ton ethanol te produceren. Daarmee zou de grootste auto-industrie ter wereld kunnen worden voorzien van E10-brandstof.

E10-brandstof is gemeengoed in Europa. Zowel in Duitsland,  Frankrijk als België zijn tankstations verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden. In Frankrijk en België is E10 vaak de vervanger van Euro 95. In Duitsland wordt E10 vaak aangeboden naast Euro 95, aldus de ANBW. 

Ethanolindustrie drijft vraag en aanbod uiteen 

Niet zelfvoorzienend
Ondertussen is China bezig om de maïsproductie op te schroeven. Vooral in het noordoosten van het land, waar de belangrijkste maïsregio’s liggen, neemt de productie toe. Daartegenover staat een groeiende vraag vanuit de ethanolindustrie, die eveneens in het noorden gevestigd is. Er blijft zodoende minder maïs over om de veevoerproducenten in het zuiden van China te kunnen voorzien. Naar verluidt wordt momenteel zo’n 50 tot 60 miljoen voor de veevoerindustrie naar het zuiden getransporteerd. Analisten voorspellen dat dit volume gehalveerd wordt richting 2020.

Volgens Chinese statistieken groeit het maïsverbruik dit jaar met 8,4% tot 221,97 miljoen ton. De groei wordt sterk gedreven door de ethanolindustrie. De verwachting is dat er in de komende jaren serieuze tekorten ontstaan tussen vraag en aanbod. Extra import is noodzakelijk om dit gat te dichten. In 2017 importeert China zo’n tot 3 miljoen ton maïs. Bij een gemiddelde maïsoogst zou de maïsimport in 2020 nabij de 20 miljoen ton uitkomen.

USDA ziet vraag niet aankomen 

Wie krijgt gelijk?
Overigens houdt het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) in haar prognoses nog geen rekening met het nieuwe brandstofbeleid in China. Voor seizoen 2019-2020 gaat het USDA uit van lichte importtoename tot 3,8 miljoen ton maïs. Dit staat in schril contrast met de 20 miljoen ton die die Chinese analisten uitspreken.

Als de Chinese analisten gelijk krijgen, dan is China in 2020 de grootste importeur van maïs. In 2017 is Europa, met 16 miljoen ton, de grootste maïsimporteur.   

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
Thomas 22 September 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granen-grondstof/artikel/10875963/waarom-er-een-maistekort-dreigt-in-china][/url]
Dat is goed nieuws voor de graanprijzen de komende jaren.
info 22 September 2017
Zo zie je maar weer de wereld heeft boeren nodig om te kunnen leven zowel om in leven te blijven als voor zijn hobby (autorijden)
Abonnee
moeder overste 22 September 2017
en wij hebben de wereld nodig om van onze producten af te komen.
Abonnee
Vrij grof 25 September 2017
Klinkt als muziek in mn oren, mooi zo een grote klant erbij!
Het barst op de wereld van het eten ( honger is politiek)! Nu nog hopen dat de ruwe olie weer eens verdubbelt want dat geeft nog meer een stabiele afname van granen voor ethanol .
xx 25 September 2017
Zou de uitspraak van Jaap Haanstra toch nog uitkomen dat de tarweprijs voor 2020 boven de 300 euro uitkomt. Het zou mooi zijn. Persoonlijk zie ik het niet gebeuren, maar wie weet.
Greuste kartoffelbauer 25 September 2017
Eens zal hij gelijk gaan krijgen, want hij zegt elk jaar: binnen 3 jaar gaan we naar de 30 CT.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele
granen noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Nieuws Melk

China verbreedt onderzoek naar zuivelsteun EU

Nieuws melk

Ook Chinese zuivel heeft last van politiek in Peking

Analyse melk

China voert druk op EU-zuivel op in handelsruzie

Analyse melk

Chinese planeconomie botst met zuivelmarkt

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden