China kampt met een tekort aan maïs door de snelgroeiende ethanolindustrie. Analisten voorspellen daarom dat de maïsimport in 2020 verzesvoudigt tot circa 20 miljoen ton. Daarmee zou China de grootste importeur worden op de wereldmarkt.
De groeiende importbehoefte in China wordt gedreven doordat de Chinese regering van plan is om in 2020 de brandstof E10 te introduceren. E10 is een mengsel van 90% fossiele brandstof en 10% (bio-)ethanol. Veelal wordt maïs gebruik om ethanol te produceren. De verwachting is dat er jaarlijks zo’n 45 miljoen ton maïs nodig is om 15 miljoen ton ethanol te produceren. Daarmee zou de grootste auto-industrie ter wereld kunnen worden voorzien van E10-brandstof.
E10-brandstof is gemeengoed in Europa. Zowel in Duitsland, Frankrijk als België zijn tankstations verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden. In Frankrijk en België is E10 vaak de vervanger van Euro 95. In Duitsland wordt E10 vaak aangeboden naast Euro 95, aldus de ANBW.
Niet zelfvoorzienend
Ondertussen is China bezig om de maïsproductie op te schroeven. Vooral in het noordoosten van het land, waar de belangrijkste maïsregio’s liggen, neemt de productie toe. Daartegenover staat een groeiende vraag vanuit de ethanolindustrie, die eveneens in het noorden gevestigd is. Er blijft zodoende minder maïs over om de veevoerproducenten in het zuiden van China te kunnen voorzien. Naar verluidt wordt momenteel zo’n 50 tot 60 miljoen voor de veevoerindustrie naar het zuiden getransporteerd. Analisten voorspellen dat dit volume gehalveerd wordt richting 2020.
Volgens Chinese statistieken groeit het maïsverbruik dit jaar met 8,4% tot 221,97 miljoen ton. De groei wordt sterk gedreven door de ethanolindustrie. De verwachting is dat er in de komende jaren serieuze tekorten ontstaan tussen vraag en aanbod. Extra import is noodzakelijk om dit gat te dichten. In 2017 importeert China zo’n tot 3 miljoen ton maïs. Bij een gemiddelde maïsoogst zou de maïsimport in 2020 nabij de 20 miljoen ton uitkomen.
Wie krijgt gelijk?
Overigens houdt het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) in haar prognoses nog geen rekening met het nieuwe brandstofbeleid in China. Voor seizoen 2019-2020 gaat het USDA uit van lichte importtoename tot 3,8 miljoen ton maïs. Dit staat in schril contrast met de 20 miljoen ton die die Chinese analisten uitspreken.
Als de Chinese analisten gelijk krijgen, dan is China in 2020 de grootste importeur van maïs. In 2017 is Europa, met 16 miljoen ton, de grootste maïsimporteur.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granen-grondstof/artikel/10875963/waarom-er-een-maistekort-dreigt-in-china][/url]