De netto winst van zuivelbedrijf Groupe Bel laat in het eerste kwartaal van 2014 een forse dip zien, dat maakt de ondernemening bekend. De winst liet bijna een halvering zien en daalde met 48,4 procent naar een bedrag van 47 miljoen euro.
In het eerste kwartaal van 2013 lag de netto winst nog op 91 miljoen euro. De forse daling is voornamelijk te wijten aan de sterke stijging van de grondstofprijzen en de negatieve impact van de wisselkoersen, aldus de fabrikant van Babybel, La Vache qui rit en Leerdammer. In het persbericht laat de groep wel weten dat de financiële positie van het bedrijf sterk blijft. Tegenover de dalende winst staat een omzetstijging van 1,7 procent.
Voor de rest van het jaar voorziet Groupe Bel toenemende moeilijkheden op de zuivelmarkt. Niet alleen zet de stijgende lijn in de prijs van grondstoffen door, ook een sterk volatile wisselkoers en een instabiele geopolitieke omgeving zorgt voor hoofdbrekens. Daarbij komt ook het embargo van Rusland dat invloed kan hebben op de zuivelprijs.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.