Nestlé slaagde er over 2014 niet in om een groei van 5 procent neer te zetten. Toch is het geen schande gezien het uitdagende economische klimaat. Met een groei van 4,5 procent en een omzet van 91,6 miljard Zwitserse franken, om en nabij de 85,18 miljard euro, kan Nestlé nog steeds met een tevreden gevoel terugkijken op 2014.
In alle handelssegmenten wist Nestlé een hogere omzet te behalen. Prijspakker blijkt opnieuw nutrition, waaronder babyvoeding, waar een groei van 7,7 procent gehaald wordt. Hierbij hoort een omzet van 9,6 miljard Zwisterse frank, wat neerkomt op een aandeel van 10,49 procent op de totale omzet.
Nutrition wordt daarmee steeds belangrijker voor Nestlé, maar het grootste deel van de omzet wordt nog steeds gehaald op de Amerikaanse markt (29,77 procent), gevolgd door Azië/Oceanië/Afrika (19,94 procent) en Europa sluit de rij met een aandeel van 16,56 procent. De omzetten op de drie markten stegen met respectievelijk 5 procent, 2,6 procent en 1,5 procent.
Op productniveau pakken de resultaten iets anders uit en verliest de Zwisterse voedingsmiddelengigant Nestlé bij kant en klaarmaaltijden iets omzet. Bij de overige producten worden wel groene cijfers geschreven. Aan kop gaat opnieuw nutrition (plus 8,7 procent), gevolgd door diervoeding (plus 5,6 procent) en drinken (plus 5,4 procent). Zuivel zet een plus neer van 3,4 procent, maar is na drinken wel de belangrijkste productgroep van Nestlé met een aandeel van ruim 18 procent.
Het zijn goede resultaten gezien de uitdagingen in Europa door een volatiel en intens handelsklimaat in het westen, economische problemen in Rusland en de Oekraïne, onrust in het Midden-Oosten en nieuwe eisen vanuit consumenten in China.
Achter de schermen gaat Nestlé door met het verstevigen van de fundamenten onder het bedrijf. Voor 2015 spreekt het bedrijf de hoop uit dat marges toenemen en de omzetten per aandeel blijven stijgen. De groeiverwachting blijft staan op een voorzichtige 5 procent.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.