FrieslandCampina heeft over de eerste zes maanden van 2015 een winst geboekt van 192 miljoen euro, 85 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2014. Het coöperatieve zuivelconcern schrijft de fors gestegen winst toe aan onder meer de lagere garantieprijs voor melk aan de leden-melkveehouders, waardoor de marges zijn gegroeid. Ook de verkoop van producten met hogere toegevoegde waarde, positieve valuta-effecten en lagere inkoopkosten hebben bijgedragen aan een groter profijt.
FrieslandCampina keert hierdoor een fors hogere toeslag op de melkprijs uit dan over de eerste zes maanden van 2014, zo heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De melkprijs voor de leden-melkveehouders inclusief toeslag en reservering nam af naar 36,48 euro per 100 kilo melk, bijna 17,5 procent lager dan de 44,19 euro per 100 kg over de eerste helft van 2014.
Binnen die melkprijs laat de zogeheten waardecreatie een stijging zien. Onder de waardecreatie vallen de prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties. Die steeg met 2,49 euro naar 4,22 euro ten opzichte van de 1,73 euro over de eerste helft van 2014. De interimuitkering bedraagt zo 2,018 euro per 100 kilo melk, tegenover 0,825 euro over de eerste zes maanden van vorig jaar. Voor het hele jaar wordt ingezet op een prestatietoeslag van 2,69 euro en 1,53 euro voor reservering op naam, ledenobligaties.
Roelof Joosten, topman van FrieslandCampina, spreekt in de verklaring van een goed resultaat, gelet op de huidige onzekere markten. 'Het bewijst het succes van de in 2010 ingezette strategie route2020 om ons te richten op groei én waardecreatie. Voor de leden-melkveehouders hebben we de daling van de garantieprijs gedeeltelijk in de melkprijs weten te compenseren dankzij onze sterke merkenposities en kostenverlaging. Daardoor kunnen we de leden-melkveehouders een interimuitkering betalen van iets meer dan 2,00 euro.'
De netto-omzet bleef met 5,645 miljard euro op hetzelfde niveau als de 5,635 miljard euro over dezelfde periode vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/10865439/FrieslandCampina-keert-forse-toeslag-melkprijs-uit]FrieslandCampina keert forse toeslag melkprijs uit[/url]
"lagere inkoopkosten hebben bijgedragen aan het resultaat", met andere woorden, sigaar uit eigen doos..Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/10865439/FrieslandCampina-keert-forse-toeslag-melkprijs-uit]FrieslandCampina keert forse toeslag melkprijs uit[/url]