Babymelkpoeder levert een goede bijdrage aan de Nederlandse economie, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet alleen domineert het product de export op China en Hong Kong, het wordt ook nog eens zo goed als volledig in Nederland gemaakt. Hierdoor levert de export relatief veel op.
Sinds 2008 heeft de export van babymelkpoeder een vlucht genomen. In totaal leverde de export over de eerste zeven maanden van 2015 zelfs een record op van 1,1 miljard euro. 'Dit is zeven keer zoveel als in 2005.'
Iets minder dan de helft van dit resultaat wordt gehaald buiten Hong Kong en China. Wat aangeeft hoe belangrijk deze landen zijn voor deze tak van sport. Samen vertegenwoordigen ze een aandeel 67 procent. Een kleine kanttekening hier is dat tot 2014 er grote plussen neergezet konden worden bij de export op China, maar die groei is in 2015 afgevlakt tot een lichte stijging. De afzet op Hong Kong laat nog wel steeds een stevige groei zien.
Hoe belangrijk babyvoeding is voor de Nederlandse economie wordt duidelijk wanneer gekeken wordt naar het aandeel wat dit product inneemt binnen de export. Zo vertegenwoordigt het product bij de export op China een aandeel van 7 procent tegen een aandeel van 32 procent bij de export op Hong Kong. Doordat babyvoeding bijna volledig in Nederland gemaakt wordt levert het product veel op voor de Nederlandse economie.
Ondertussen groeit de markt voor kant en klare babyvoeding in China nog steeds. Zo werd er over de eerste zes maanden van 2015 een plus weggezet van 27 procent wat het volume laat uitkomen op 75.000 ton. Daarvan vertegenwoordigde Nederland een aandeel van 34 procent, volgen de Ieren met een groeiend aandeel van 17 procent en staat Nieuw-Zeeland op drie, aldus de Irish Times.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.