Helft van de groei buiten Europa

Nederland voor Arla geen prioriteit

9 December 2015 - Redactie Boerenbusiness - 2 reacties

Arla heeft een nieuwe strategie bekend gemaakt. Hieruit wordt duidelijk dat het bedrijf de komende jaren nog veel extra melk verwacht. Ook blijkt dat Nederland niet tot de groeilanden behoort.

Uit de nieuwe strategie die Arla bekend maakte, strategy 2020, blijkt dat het bedrijf gaat focussen op 8 zuivelcategorieën in zes regio's verspreid over de wereld. Hiermee hoopt het bedrijf ook een goede prijs te kunnen realiseren voor de 2,5 miljard extra kilo's melk die het bedrijf er tot 2020 bij verwacht. Die extra liters volgen op uitbreidingen bij de 12.700 leden en niet door een verdere werving van leden.   

2,5

miljard

kilo melk extra ziet Arla tot 2020

'De nieuwe strategie is geen radicale koerswijziging. De laatste jaren vonden de voorbereidingen voor deze koers al plaats. Nu gaan we meer focussen op natuurlijke groei en het vergroten van de afzet van onze merken doormiddel van innovatie die gericht is op de behoefte van consumenten en klanten. Dit helpt om de meest lucratieve groei te behalen', zegt Peder Tuborgh, CEO van Arla.  

Bij de producten wordt vooral gekeken naar alles wat consumenten kan helpen om een gezonder leven te leiden. Hieruit volgden acht productcategorieën: boter en smeersels, smeerbare kaas, speciaal kazen, op melk gebaseerde dranken, yoghurt, melk en poeder, mozzarella en ingrediënten. Die groei wil het bedrijf gaan halen via de drie wereldwijde merken: Arla, Lurpak en Castello.

Niet alleen de producten noemt het bedrijf, maar ook de groeiregio's. Voor Europa zijn dat Engeland, Zweden, Denemarken en Duitsland. Niet Nederland. Arla geeft aan dat ze niet zichzelf gaan terugtrekken uit de landen die niet genoemd worden, maar dat bij de investeringen en innovaties de niet genoemde landen geen rol meer spelen. In de landen die het bedrijf wel noemt zijn de kansen het grootst. 

De helft van de groei wil Arla in Europa behalen, de andere helft er buiten. Daar worden specifiek het Midden-Oosten, China, Rusland, Nigeria en de VS genoemd. Rusland is de vreemde eend in de bijt, want nu zit de markt voor Europese bedrijven op slot. Toch ziet de Scandinavische zuivelaar goede kansen in Rusland wanneer de grens weer open gaat.    

De stappen die Arla de komende vijf jaar gaat zetten moeten het bedrijf naar een nieuw niveau brengen. Na vijf jaar van groei, wordt het nu tijd om de groei om te zetten in winst. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
schoenmakers1 9 December 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10867216/Nederland-voor-Arla-in-nieuwe-strategie-geen-prioriteit-]Nederland voor Arla in nieuwe strategie geen prioriteit[/url]
weer een afnemer die het niet mee ziet zitten hier, door alle onzinregels die we opgelegd krijgen?
Andy 9 December 2015
Och ge zijt niet alleen hier in België Campina ook dus niet zo klagen Campina is tog Nederlandse melkerij !!! :-)
schoenmakers1 9 December 2015
Campina doet de boeren uitmelken, ja daar hebt ge gelijk in, de roepprijs bij Campina is best redelijk, maar als je alle kortingen die de boeren aan hun broek gelapt krijgen eraf telt hangen ze ver onderaan, ik stel vaak voor om niet de roepprijs te publiceren maar het uitbetaalde melkgeld, minus de kortingen en inhoudingen, dit gedeeld door liters, hier durven ze niet aan
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Jaarcijfers 2023

Nabetaling Arla overtreft de eigen verwachtingen

Nieuws melk

Arla zet reststroom in voor insectenproductie

Analyse melk

Arla maakt werk van wei-ingrediënten

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden