Arla heeft een nieuwe strategie bekend gemaakt. Hieruit wordt duidelijk dat het bedrijf de komende jaren nog veel extra melk verwacht. Ook blijkt dat Nederland niet tot de groeilanden behoort.
Uit de nieuwe strategie die Arla bekend maakte, strategy 2020, blijkt dat het bedrijf gaat focussen op 8 zuivelcategorieën in zes regio's verspreid over de wereld. Hiermee hoopt het bedrijf ook een goede prijs te kunnen realiseren voor de 2,5 miljard extra kilo's melk die het bedrijf er tot 2020 bij verwacht. Die extra liters volgen op uitbreidingen bij de 12.700 leden en niet door een verdere werving van leden.
'De nieuwe strategie is geen radicale koerswijziging. De laatste jaren vonden de voorbereidingen voor deze koers al plaats. Nu gaan we meer focussen op natuurlijke groei en het vergroten van de afzet van onze merken doormiddel van innovatie die gericht is op de behoefte van consumenten en klanten. Dit helpt om de meest lucratieve groei te behalen', zegt Peder Tuborgh, CEO van Arla.
Bij de producten wordt vooral gekeken naar alles wat consumenten kan helpen om een gezonder leven te leiden. Hieruit volgden acht productcategorieën: boter en smeersels, smeerbare kaas, speciaal kazen, op melk gebaseerde dranken, yoghurt, melk en poeder, mozzarella en ingrediënten. Die groei wil het bedrijf gaan halen via de drie wereldwijde merken: Arla, Lurpak en Castello.
Niet alleen de producten noemt het bedrijf, maar ook de groeiregio's. Voor Europa zijn dat Engeland, Zweden, Denemarken en Duitsland. Niet Nederland. Arla geeft aan dat ze niet zichzelf gaan terugtrekken uit de landen die niet genoemd worden, maar dat bij de investeringen en innovaties de niet genoemde landen geen rol meer spelen. In de landen die het bedrijf wel noemt zijn de kansen het grootst.
De helft van de groei wil Arla in Europa behalen, de andere helft er buiten. Daar worden specifiek het Midden-Oosten, China, Rusland, Nigeria en de VS genoemd. Rusland is de vreemde eend in de bijt, want nu zit de markt voor Europese bedrijven op slot. Toch ziet de Scandinavische zuivelaar goede kansen in Rusland wanneer de grens weer open gaat.
De stappen die Arla de komende vijf jaar gaat zetten moeten het bedrijf naar een nieuw niveau brengen. Na vijf jaar van groei, wordt het nu tijd om de groei om te zetten in winst.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10867216/Nederland-voor-Arla-in-nieuwe-strategie-geen-prioriteit-]Nederland voor Arla in nieuwe strategie geen prioriteit[/url]