Acht vragen aan Klaas de Jong

A-ware maakt zijn beloftes aan melkveehouders waar

16 Februari 2016 - Herma van den Pol - 1 reactie

Royal A-ware werkt ruim een jaar met eigen melkveehouders, die de melk leveren aan de fonkelnieuwe kaasfabriek in Heerenveen. Nu zoekt het familiebedrijf opnieuw melk, maar deze keer van biologische melkveehouders. Acht vragen aan Klaas de Jong, COO van A-ware.

Al meer dan 35 jaar is De Jong actief in de zuivelsector, waarbij hij een voorliefde ontwikkelde voor kaas. Vanaf september 2012 versterkt hij de directie van de Koninklijke A-ware Food Group als COO en in die functie is hij onder andere verantwoordelijk voor de kaasmakerij in Heerenveen, de yoghurtfabriek in Coevorden en roomfabriek in het Belgische Merchtem. Tevens onderhoudt hij de contacten met de melkveehouders. De Jong wil nu biologische melkveehouders werven. 

Wat hoort u terug van de melkveehouders die als eerste ervoor kozen over te stappen naar A-ware?

'Wat we terughoren is dat we onze beloftes waar hebben kunnen maken. Er zijn bijvoorbeeld geen problemen geweest in de collectie en verwerking van melk vanaf het opstarten van de kaasmakerij. De communicatie met de melkveehouder verloopt goed en we komen onze afspraken na. Wij zijn dan wel geen coöperatie, maar een familiebedrijf. Het verschil is dat er geen geld van de boer in het bedrijf zit. Binnen het bedrijf hebben melkveehouders alle ruimte om hun stem te laten horen. Zo is er een klankbordgroep, wat niet verward moet worden met een bestuursorgaan. Daarin zitten zes agrarische ondernemers, met hen praten we met vaste regelmaat. De klankbordgroep geeft ons waardevolle feedback, zo was dit mede aanleiding om in november vorig jaar 2 cent per 100 kilo extra uit te betalen. Ook hebben wij geen problemen om de extra liters melk die melkveehouders produceren te verwerken. Alle melk die de ondernemers produceren, kunnen ze leveren. We hebben nog voldoende flexibiliteit in de verwerking. Terugkijkend naar het begin, zijn wij ook tevreden over hoe het is gegaan.'

Is het werken met eigen melk zo goed bevallen dat er nu ook biologische melkveehouders welkom zijn?

'Die vraag kwam vanuit onze eigen melkveehouders. We zijn al langer actief in het biologische segment en hadden het er ook al eerder over gehad. Nu de vraag vanuit de eigen veehouders komt, lijkt dit het goede moment om in te stappen. Het is onze ambitie om ketens te verkorten en zo efficiënter te werken. Direct samenwerken met biologische melkveehouders past dus goed binnen A-ware. Bovendien neemt de vraag naar biologische producten in Nederland toe en hierop willen we graag inspelen.'
     
Wat is het argument voor melkveehouders om te willen overstappen op een biologische bedrijfsvoering?

'In eerste instantie de hogere melkprijs, maar het moet ook bij je passen. Het is een hele andere manier van werken. Wij houden hierbij de eisen van het Skal aan. Voor omschakelen geldt een periode van ongeveer twee jaar. Daar willen we graag bij helpen met adviezen van een expert, maar we kijken ook naar het gedeeltelijk ondersteunen van A-ware melkveehouders in de meerkosten tijdens de omschakelperiode. Dit heeft er onder meer mee te maken dat melkveehouders al voordat ze biologische melk gaan leveren, biologisch moeten gaan voeren. Het biologische krachtvoer is duurder en betekent verlies van inkomen in de omschakelperiode, omdat de melk nog niet kan worden geleverd als biologische product. Bovendien doen ook de biologische melkveehouders gewoon mee aan ons duurzaamheidprogramma. De melk gaat in eerste instantie naar onze yoghurtfabriek, waar we al biologische producten maken. De producten zijn bestemd voor de markt in West-Europa. Melkveehouders zoeken we met name in de omgeving Heerenveen en Coevorden. Bevindt het melkveebedrijf zich verder weg dan gaan we in overleg en kijken we in ieder geval naar de aanrijdroute.'

Hoe kijken jullie aan tegen de biologische melkprijs en hoe gaan jullie die samenstellen?

'Voor het samenstellen van de melkprijs gaan we kijken naar de verkoop van producten en het assortiment. Er wordt niet naar een andere zuivelaar gekeken. Nu bestaat er een groot gat tussen de gangbare en biologische melkprijs. Er is geen garantie dat dit zo blijft. Het moet echter niet alleen om de melkprijs draaien. Het biologisch veehouden moet bij de boer passen en het is mooi dat wij melkveehouders de keuze kunnen bieden om over te schakelen naar biologisch.'

Nu kijken jullie naar biologische melk, wat kunnen we nog meer verwachten? Geitenmelk?

'Wij zijn altijd in beweging.'

Ook is daar de samenwerking met Fonterra. Hoe gaan melkveehouders hier nog meer van profiteren dan alleen via de afzet van wei?

'We werken samen binnen Dairy Academy in Oenkerk. De voormalige praktijkboerderij ontwikkelen we door tot een platform voor training en innovatie in de melkveehouderij en zuivelindustrie. Daar worden mooie stappen gezet. Een voorbeeld is de zoektocht naar verborgen liters melk op elke boerderij. Daar zoeken we naar en die kennis kunnen we dan met de eigen melkveehouders delen. We zijn tevreden over de resultaten tot nog toe.'

De ontwikkelingen gaan snel door, maar hoe kijken jullie terug op 2015?

'Het was een lastig jaar voor zowel melkveehouders als de zuivelverwerking. Er zijn vijf belangrijke factoren: hogere melkproductie, lage olieprijs, grens van Rusland dicht, onrust in het Midden-Oosten en tegenvallende economische ontwikkelingen in China, die de opbrengstprijs onder druk gezet hebben. Het leverde een te lage kaasprijs op en dat is jammer. Toch heeft de kaasexport zich goed ontwikkeld. Die groeit en heeft zich na het dichtgaan van de grens in Rusland goed weten te herstellen. Nu Iran opengaat, ontstaan er nieuwe kansen voor de zuivelexport. Ook binnen Europa stijgt de consumptie van kaas. Europeanen eten naast de boterham met kaas ook steeds meer kaas op andere momenten, zoals op de pizza en in de pasta. Kaas blijft een goede bestemming voor melk.'

Een lastig jaar was 2015, maar wat zijn de verwachtingen voor 2016?

'Ik hoop dat de markt zich halverwege 2016 gaat herstellen, maar er zijn steeds meer specialisten die aangeven dat het langer gaat duren. Ruim de helft van alle Nederlandse melk verdwijnt in de kaasbak. Herstelt de kaasprijs, dan is dat ook goed voor de melkprijs en dat is weer goed voor de melkveehouder en goed voor A-ware.' 

Nu hebben melkveehouders in Nederland niet alleen te maken met een lagere melkprijs, maar ook met een overvloed aan wet- en regelgeving. Toch geeft De Jong aan dat het bedrijf er geen seconde spijt van heeft dat ze zich juist in Nederland, en niet daarbuiten, gevestigd hebben. Gouda kaas hoort per slot van rekening uit Nederland te komen. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
sjaak 16 Februari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10868232/A-ware-maakt-zijn-beloftes-aan-melkveehouders-waar]A-ware maakt zijn beloftes aan melkveehouders waar[/url]
allemaal leuk en aardig maar 5 cent te weinig
melk boer 17 Februari 2016
doe er tien bij dan zit je goed
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws Biologisch

Bionext moet reorganiseren en stuurt directeur laan uit

Achtergrond Biologisch

'Biologische landbouw sluit ogen voor de feiten'

Nieuws biologisch

'Werd te makkelijk gedacht over groei biologisch'

Interview Jan Anker

Groeiend A-ware houdt deur open, ook over grens

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden