Hopelijk eind 2016 herstel

Gemiddelde melkprijs Arla over 2015 33,7 cent

17 Februari 2016 - Herma van den Pol

De Scandinavische zuivelaar Arla heeft hard moeten werken om de schade over 2015 binnen de perken te houden. Veel melk en een tegenvallende vraag leverde aan het einde van de rit toch nog een gemiddelde melkprijs op van 33,7 eurocent per kilo.

Een vuurdoop was 2015 voor veel verwerkers van melk en zo ook voor Arla. De van oorsprong Scandinavische zuivelaar benadrukte dit nogmaals bij de presentatie van de jaarcijfers. Zo was er veel extra melk in Europa, door groeizaam weer en het einde van het melkquotum, net nu zowel de vraag uit Rusland als China er niet is dan wel minder hoog is dan eerder voorzien was. 

33,7

cent

gemiddelde melkprijs over 2015 

Voor Arla leverde het quotumeinde 0,8 miljard kilo melk extra op. Wat het totaal over 2015 laat uitkomen op 12,5 miljard kilo. De melkprijs daalde van een gemiddelde prijs van 41,7 cent over 2014, naar 33,7 eurocent over 2015. Een daling van 19 procent.

Een grotere daling werd naar eigen zeggen voorkomen door zoveel mogelijk melk naar merkproducten te verplaatsen. Hier werd het streven om 500 miljoen kg melk in dit segment weg te zetten glansrijk gehaald. Ook ging er veel melk richting de foodservice. Daarnaast ging er veel energie naar het verbeteren van de marktpositie en verlaging van de kosten.   

Toch kon niet voorkomen worden dat de inkomsten met 3,3 procent daalden tot 10,3 miljard euro. De netto winst van de Arla Groep komt over 2015 terecht op 295 miljoen euro, waarvan het deel van Arla Amba uitkomt op 285 miljoen euro. Dit correspondeert met 2,8 procent van de inkomsten van de totale groep en dit is lager dan het streven van 3 procent.

Dit lagere percentage ontstond ten gunste van de melkveehouders. 'In augustus besloot het bestuur om de doelstelling voor de winst bij te stellen tot een range van 2,7 tot 3 procent van het inkomen van het bedrijf. Deze verlaging werd doorgevoerd ten gunste van de voorschotmelkprijs om onze melkveehouders te ondersteunen. Die melkprijs stond als gevolg van de wereldwijde dalingen in de melkprijzen onder druk', zegt Ake Hantoft, voorzitter van Arla Foods.   

Ondertussen wordt er hard gewerkt om het bedrijf nog efficiënter te maken en de kosten nog verder te drukken. Tegelijk gaat de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten door en wordt er getracht om het marktaandeel op de diverse markten uit te breiden. Zo slaagde Arla er in om over 2015 de verkoop van consumentenproducten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika met 20 procent te verhogen. In China steeg de omzet met 50 procent en in de Verenigde Staten steeg de verkoop met 14 procent.  

Arla hoop dat tegen het einde van 2016 de markt zich weer gaat herstellen, maar houdt er ook rekening mee dat de zuivelmarkt lastig en onvoorspelbaar blijft. 

 

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Jaarcijfers 2023

Nabetaling Arla overtreft de eigen verwachtingen

Nieuws melk

Arla zet reststroom in voor insectenproductie

Analyse melk

Arla maakt werk van wei-ingrediënten

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden