De Scandinavische zuivelaar Arla heeft hard moeten werken om de schade over 2015 binnen de perken te houden. Veel melk en een tegenvallende vraag leverde aan het einde van de rit toch nog een gemiddelde melkprijs op van 33,7 eurocent per kilo.
Een vuurdoop was 2015 voor veel verwerkers van melk en zo ook voor Arla. De van oorsprong Scandinavische zuivelaar benadrukte dit nogmaals bij de presentatie van de jaarcijfers. Zo was er veel extra melk in Europa, door groeizaam weer en het einde van het melkquotum, net nu zowel de vraag uit Rusland als China er niet is dan wel minder hoog is dan eerder voorzien was.
Voor Arla leverde het quotumeinde 0,8 miljard kilo melk extra op. Wat het totaal over 2015 laat uitkomen op 12,5 miljard kilo. De melkprijs daalde van een gemiddelde prijs van 41,7 cent over 2014, naar 33,7 eurocent over 2015. Een daling van 19 procent.
Een grotere daling werd naar eigen zeggen voorkomen door zoveel mogelijk melk naar merkproducten te verplaatsen. Hier werd het streven om 500 miljoen kg melk in dit segment weg te zetten glansrijk gehaald. Ook ging er veel melk richting de foodservice. Daarnaast ging er veel energie naar het verbeteren van de marktpositie en verlaging van de kosten.
Toch kon niet voorkomen worden dat de inkomsten met 3,3 procent daalden tot 10,3 miljard euro. De netto winst van de Arla Groep komt over 2015 terecht op 295 miljoen euro, waarvan het deel van Arla Amba uitkomt op 285 miljoen euro. Dit correspondeert met 2,8 procent van de inkomsten van de totale groep en dit is lager dan het streven van 3 procent.
Dit lagere percentage ontstond ten gunste van de melkveehouders. 'In augustus besloot het bestuur om de doelstelling voor de winst bij te stellen tot een range van 2,7 tot 3 procent van het inkomen van het bedrijf. Deze verlaging werd doorgevoerd ten gunste van de voorschotmelkprijs om onze melkveehouders te ondersteunen. Die melkprijs stond als gevolg van de wereldwijde dalingen in de melkprijzen onder druk', zegt Ake Hantoft, voorzitter van Arla Foods.
Ondertussen wordt er hard gewerkt om het bedrijf nog efficiënter te maken en de kosten nog verder te drukken. Tegelijk gaat de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten door en wordt er getracht om het marktaandeel op de diverse markten uit te breiden. Zo slaagde Arla er in om over 2015 de verkoop van consumentenproducten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika met 20 procent te verhogen. In China steeg de omzet met 50 procent en in de Verenigde Staten steeg de verkoop met 14 procent.
Arla hoop dat tegen het einde van 2016 de markt zich weer gaat herstellen, maar houdt er ook rekening mee dat de zuivelmarkt lastig en onvoorspelbaar blijft.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.