Het Franse voedingsconcern Danone heeft de zuivelomzet over het eerste kwartaal van dit jaar zien dalen met 4,7 procent tot bijna 2,68 miljard euro. Ook het verkochte zuivelvolume van de producent van onder meer Danoontje en Activia ging met 2,1 procent naar beneden.
Toch is Emmanuel Faber, de CEO van Danone, tevreden met de koers en de strategie van het concern. Danone heeft in het eerste kwartaal namelijk flink last gehad van de schommelingen van de wisselkoersen in de landen waarin het concern actief is. Door onder meer de negatieve effecten van volatiele valuta van de Argentijnse peso, de Mexicaanse peso, de Braziliaanse real en de Russische roebel moet Danone de omzetcijfers in het rood schrijven.
Daarbij komt ook nog eens de relatief sterke euro die de producten van Danone buiten de Europese Unie relatief duurder maakt. De omzet van de grootste yoghurtmaker ter wereld daalde door de valuta-effecten met 3 procent tot 5,3 miljard euro. Zonder de invloed van valuta was de omzet echter met 3,5 procent toegenomen, zo laat het concern in een verklaring weten. Het bedrijf ligt daarmee op koers voor zijn verwachtingen voor het gehele jaar: een omzetgroei op eigen kracht van 3 tot 5 procent.
Zonder de valuta-effecten en andere incidentele gebeurtenissen was de omzet van de zuiveldivisie ook met 2,3 procent toegenomen, in plaats van 4,7 procent gedaald. Volgens Danone daalt de afzet wel, maar daarentegen weet het concern de zuivelproducten tegen een gemiddeld 4,4 procent hogere prijs aan de man te brengen.
In de Verenigde Staten en Latijns-Amerika rapporteert Danone een sterke groei van de omzet, in Rusland zegt het bedrijf op een moeilijke consumentenmarkt stand te houden. In de Europese Unie voert Danone een flinke reorganisatie uit van haar merkenbeleid, wat moet resulteren in hogere verkopen van merkproducten tegen een hogere toegevoegde waarde.
De babyvoedingdivisie met hoofdmerk Nutrilon zag de omzet met een half procent groeien tot ruim 1,2 miljard euro, al speelt ook hier valuta-effecten een rol. Zonder deze effecten was de omzet met 4,8 procent gegroeid, meldt Danone. De afzet aan volume steeg met 1,3 procent. Danone investeert veel in de Chinese markt om daar de vraag naar babyvoeding adequaat in te kunnen vullen. Ook in Brazilië en Nieuw-Zeeland groeit de omzet van babyvoeding, schrijft Danone.
LET OP: Wilt u ook alle Inside zuivelmarktanalyses lezen, de laatste noteringen per sms ontvangen en het maandelijkse trendrapport ontvangen? Dat kan! Profiteer nu van de Boerenbusiness Voorjaarsactie en ontvang ons premium pakket marktinformatie Melk & Voer Pro GRATIS voor 6 weken op proef. Zonder verplichtingen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.