Vragen aan Albert de Groot

Kwaliteit melkpoeder troef voor Vreugdenhil Dairy

27 Mei 2016 - Redactie Boerenbusiness

Vreugdenhil Dairy Foods opent vandaag (vrijdag) officieel de nieuwe fabriek voor melkpoeder in Gorinchem. Deze gaat straks bijna 1 miljoen liter melk per dag verwerken en blinkt uit op het gebied van kwaliteit. Juist dit is een belangrijke troef voor Nederland. Boerenbusiness interviewt CEO Albert de Groot.

Hoe is de bouw van de nieuwe poedertoren verlopen?

'Begin 2014 zijn we begonnen met de bouw van de nieuwe fabriek en droogtoren. Vanaf augustus 2015 begonnen de testproducties. Die periode is nu afgerond en dit betekent dat de toren vol in productie is. In totaal kan de fabriek ongeveer 350 miljoen liter melk per jaar verwerken.'

Een indrukwekkende capaciteit. Gaat het lukken om de fabriek met melk van aangesloten melkveehouders vol te krijgen?

'Ja hoor, dat gaat geen problemen opleveren. Wij zijn dan ook niet op zoek naar extra melk. Tijdens het melkquotum hebben we al extra melkveehouders geworven. Nu is de extra melk, die er bij onze leveranciers is bijgekomen na het einde van het melkquotum, voldoende. Bovendien kunnen we voor pieken ook beschikken over melk van derden. De verwachting is dat de spectaculaire groei bij de melkveehouders achter de rug is. We houden rekening met een meer geconditioneerde groei, ondanks de fosfaatrechten en de grondgebondenheid in de Algemene Maatregel van Bestuur.'  

Op hygiëne- en kwaliteitsniveau is de fabriek ontworpen naar de hoogste eisen die gelden voor babymelkpoeder. Wordt dit de belangrijkste bestemming voor de melkpoeder?

'De babyvoedingseisen van vandaag, zijn de voedselregels voor morgen. Binnen ons domein richten we ons op voeding voor peuters tot bejaarden. Dit zijn de markten die wij bedienen. Aan de andere kant leveren we ook producten aan merken van wereldspelers en als ingrediënt voor de levendmiddelenindustrie.'

Wat niet wegneemt dat de markt voor melkpoeder in zwaar weer verkeert, hoe kijken jullie daar tegenaan?

'Ook voor ons is China een grote potentiële markt. Daar zien we de laatste tijd meer actie. Van onze producten gaat 75 procent naar landen buiten Europa. Het portfolio is daarbij redelijk verdeeld over Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. In de landen waar de melkproductie tekortschiet, zijn wij. De komende decennia zien we daar goede groeikansen. Die gaan we dit jaar echter nog niet verzilveren in de zuivelmarkt zoals die nu is. Tegelijk zie je in bepaalde producten actieve concurrentie. Magere melkpoeder (SMP) is hier een voorbeeld van. Maar als het gaat om specialiteiten, dan winnen wij. Daarbij komt dat in Amerika export vooral functioneert als overloop. Als het gaat om klantgerichtheid en kwaliteit, dan doet Nederland het beter.'

Kwaliteit en in het verlengde duurzaamheid staan bij jullie hoog in het vaandel. Zo past volgens jullie duurzaamheidsrapport 86 procent van de melkveehouders weidegang toe. Waarom is dit zo belangrijk?

'De borging van kwaliteit is heel belangrijk. Wij hebben daarin een goede reputatie. Er zijn ook steeds meer landen die een premie willen betalen voor kwaliteit. In het verlengde speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Zo is weidegang een thema van ons programma rond duurzaamheid, dat jaarlijks aangescherpt wordt. Nu kijken we naar een klimaatneutrale keten. Weidegang helpt om het imago te verhogen. Het is ook iets wat we meer gaan belonen. Kwaliteit wordt gewaardeerd.' 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Nieuws melk

Vreugdenhil sluit 2025 af met beperkte daling

Nieuws Melk

Zuivelindex zakt onder niveau van vorig jaar

Nieuws Melk

Vreugdenhil zakt door 50 euro met Tomorrow's Dairy

Nieuws Melkprijsvergelijker

Vreugdenhil laat melkprijs oktober met 4 beginnen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden