Het Zwitserse Emmi heeft het eerste half jaar van 2016 een omzetgroei van 7,5 procent geboekt in de Verenigde Staten. De omzet steeg van 355,5 miljoen euro in de eerste helft van 2015 naar 382 miljoen Euro in het eerste halfjaar van 2016. Ook de melkveehouders in Zwitserland kunnen hiervan profiteren, gezien de relatief hoge melkprijs die zij ontvangen.
Vooral in kaas boekt Emmi veel omzet in de Verenigde Staten. De afgelopen zes maanden werd voor maar liefst 150,4 miljoen euro verkocht aan inkopers uit de VS. Maar de productgroep vers met ondermeer het in Nederland bekende Café Latte, groeide het hardst met 17 procent naar een omzet van 92,44 miljoen euro.
Ondanks de omzetgroei in Noord-Amerika daalde de totale omzet van de Zwitserse miljardenonderneming procentueel met 0,7 procent, vooral vanwege de hevige concurrentie op de Zwitserse thuismarkt. Inclusief overnames groeide de omzet wel licht, met twee procent. De omzet kwam de eerste zes maanden van 2016 uit op 1,46 miljard euro. De winst over het eerste halfjaar van 2016 bedraagt 55,8 miljoen euro. Dat is 3,8 procent van de omzet. Emmi betaalt een veel hogere melkprijs uit aan Zwitserse veehouders dan elders in Europa. Het voortschrijdend totaal in het Europese melkprijsvergelijk van ZuivelNL bedraagt 49,73 euro per 100 kilo melk. De export van zuivelgrondstoffen wordt dan ook ondersteund door de Zwitserse overheid. Zwitserland is geen lid van de Europese Unie en heeft dus eigen handelsrestricties.
Emmi produceert zuivelproducten met een grote toegevoegde waarde voor niche markten. In Nederland heeft de Zwitserse onderneming een deelneming in de geitenkaasbedrijf Bettinehoeve en een handelsonderneming genaamd AVH Dairy (schapen en geitenzuivel). Emmi verwacht dat de moeilijke thuismarkt ook het tweede deel van 2016 de resultaten blijft dwarsbomen. Ook maakt de onderneming zich zorgen over de gevolgen van de Brexit in Groot-Brittannië.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10871241/Zuivelgigant-Emmi-verovert-marktaandeel-in-Amerika]Zuivelgigant Emmi verovert marktaandeel in Amerika[/url]