Lagere voerprijzen en een plus op de melkprijs maken melkveebedrijven financieel weer iets gezonder. Iets wat zich vertaalt in een hogere notering van de Countus Melkvee Index. De hogere slachtcijfers illustreren echter ook dat het nog geen vetpot is op de bedrijven.
Sinds week 33 tikt de Index weer een niveau aan boven de 100 punten. In week 40 komt deze zelfs alweer uit op 119,40 punten. Iets wat mede mogelijk gemaakt wordt door lagere voerprijzen. Zo heeft bijvoorbeeld snijmaïs moeten inleveren, maar zijn ook andere voeders goedkoper geworden als gevolg van de lagere tarweprijzen.
Ook staan de lichten weer op groen voor hogere melkprijzen. De termijnmarkten wijzen voor de weken tot kerst naar boven. Daarna neemt de druk op de prijzen weer toe. Een doorvertaling die melkveehouders niet direct terug zien in het melkgeld. Daarvoor is het wachten op nieuwe contracten die melkverwerkers sluiten met andere partijen. Aan de andere kant kan het ook betekenen dat de dalingen die zich aftekenen op de termijnmarkt niet direct plaatsvinden in de melkprijs.
Ondertussen blijft het aantal slachtingen hoog. De laatste weken van september boven de 14.000 stuks per week. Het geeft aan dat het selecteren vol gas door gaat. Ook wordt er gesproken van een kalverquotum, wat aangeeft dat er nog steeds veel kalveren worden aangeboden. Het ziet er naar uit dat de veestapel over zijn hoogtepunt heen is.
Alles bij elkaar komt er weer wat lucht in de balans van melkveehouders. Het is met een gemiddelde melkprijs van 28,27 euro bij een jaarleverantie van 600.000 kg melk nog geen vetpot, maar er zit in elk geval verbetering in. De stijgende melkprijs mag dan gelukkig het rendement weer in de juiste richting sturen, daar in tegen kan door uitstel van de introductie van het fosfaatrechtenstelsel de rendementsontwikkeling negatief worden beïnvloed.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.