Nieuwe CEO in 2018

Roelof Joosten weg bij FrieslandCampina

27 September 2017 - Esther de Snoo - 7 reacties

Roelof Joosten, CEO bij FrieslandCampina, vertrekt per 1 januari 2018 bij de zuivelverwerker. Hij heeft het concern 2,5 jaar geleid. CFO Hein Schumacher volgt hem op. Dat is vandaag, woensdag 27 september, bekendgemaakt. 

Roelof Joosten is sinds 2004 in dienst van FrieslandCampina (RFC) en sinds 1 juni 2015 de chief executive officer (CEO). Joosten geeft in een persbericht aan dat hij niet meer de juiste man op de juiste plek is.

Gedrevenheid en slagkracht van Hein passen bij het bedrijf

Joosten leidde RFC door een reorganisatie heen en dat betekende dat er gesneden moest worden in het management. Joosten laat in een verklaring weten: "De omvang van het executive board gaat terug van 6 naar 2 personen. Daarbij hebben wij gekeken naar onze eigen verantwoordelijkheden en rollen. Ik heb besloten om aan het einde van dit jaar het stokje over te dragen aan Hein Schumacher. De slagkracht en gedrevenheid van Hein zijn kwaliteiten die bij uitstek passen bij de nieuwe fase van ons bedrijf."

Nieuwe fase, nieuwe leider
Schumacher is sinds 1 januari 2015 de financiële topman (CFO) van RFC. De opvolger heeft ruimschoots ervaring in de levensmiddelenindustrie. Van 2003 tot 2014 was Hein Schumacher werkzaam bij KraftHeinz, waar mij meerdere functies bekleedde.

Voor KraftHeinz was hij actief in Azië, waaronder China. Deze ervaring kan voor RFC goed van pas komen, gezien Azië een belangrijke afzetmarkt is. Schumacher wordt vanaf 2018 dus CEO. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding.Hein Schumacher is in 2018 de nieuwe CEO van FrieslandCampina

Volgende fase
Volgens Frans Keurentjes, voorzitter van de raad van commissarissen van RFC heeft Roelof Joosten belangrijke veranderingen in de strategie van FrieslandCampina doorgevoerd. Onder zijn leiding is de afzet van kindervoeding in, met name, China sterk ontwikkeld.

Keurentjes: "We gaan nu een fase in waarbij onze prioriteit ligt bij het snel inspelen op marktontwikkelingen. Met Hein Schumacher hebben we een ervaren leider uit eigen huis. Zijn ervaringen en inzichten zullen FrieslandCampina zowel operationeel als commercieel versterken en meer waarde voor de leden-melkveehouders realiseren.”

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
Ton Westgeest 28 September 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10876016/roelof-joosten-weg-bij-frieslandcampina][/url]
Ik ga zeker niet met modder gooien want dit krijg je gewoon als je als arrogant bestuur het gevoel met de achterban kwijt bent. Maar ik moest wel lachen bij de volgende reactie:
8911077012
laten we dapper zijn en vlugten joosten tepaard tepaard ik ben verloren
300 miljoen weg in china
110 miljoen engro pakistan ook weg
kan de volgende joosten de schuld geven en terecht
en zal toch wel een bonus mee krijgen met nadruk op krijgen niet verdient
en de boer hij ploegde voort
met meer kosten laaste 10 jaar en toch maar gemiddeld 0.35 cent melkprijs

Maar deze boer heeft wel een punt; de domme bestuurders buitelen de laatste jaren over elkaar heen met regels die de kostprijs verschrikkelijk heeft opgejaagd. Bij de fabrieken en bij de boeren. Terwijl de melk zeker niet beter geworden is, evenals het imago van melk. Nog niet zolang geleden had je een controle, alle melk werd in Zutphen gecontroleerd. Uit deze controle kon je alles halen,gezonde koeien, een vieze boer en gezonde melk. De fabrieken hadden hier mee kunnen schermen naar buiten, want de consument wil vooral veiligheid en niet voor de gek gehouden worden! Wat heeft de consument uiteindelijk gekregen??? Schijnzekerheid en ze worden met al die kostenverhogende regels in het ootje genomen.... Wat als bijvoorbeeld een Tegenlicht dit eens gaat uitpluizen op TV? Dat er niet een regel is dat de melk verbeterd, dat alles alleen op papier klopt?. Dan zijn de rapen weer gaar...
Abonnee
erik 28 September 2017
en in de kostprijs verhogende maatregelen vergeten we gemakshalve dat elke verdiende euro twee(of drie, vier) keer in grond en quotum werd gestoken. Als je de genoemde bedragen eerst eens afzet tegen de omzet en kijkt naar wat er wel is goed gegaan kom je een stuk verder. Zonder risico ook geen resultaat toch? Altijd hebben de bestuurders het gedaan en de grootste kenners weten het achteraf precies te vertellen, maar durven nooit verantwoording te nemen voor bestuursfunctie's
Ton Westgeest 28 September 2017
Dat Erik, zijn geen kostprijs verhogende regels. Grond en Quotum verhogen de kostprijs wel maar dat doe je zelf om bv. groot boer te worden, groter dan je buurman te zijn of dat je vrouw het wil..... Besturen, jouw wil aan een ander opleggen, ja daar heb je ego voor nodig en dat heb ik niet daar heb je gelijk in. In ieder geval heb je gezond/boeren verstand nodig om te besturen en dat ontbreekt er tegenwoordig nogal eens aan. Dan doen ze het alleen voor hun ego en voor het grote geld....en dan gaat het mis.! Dan heb je ons toch weer nodig om de vinger op de zere plek te leggen, om ze weer met twee benen op de grond te krijgen.....
At.a 29 September 2017
Als ratten .................
Ton Westgeest 29 September 2017
Nee joh! At.a die hebben er vier....
Mjbos 29 September 2017
Geweldig omschreven ton we gaan met zijn allen ten onder aan het management cultuur gewoon besturen met helder boerenverstand en vooral schoenmaker blijf bij je lees doen waar je goed in ben .en geen zakkenvullerij ........
Abonnee
stront 29 September 2017
en toch blijven ze massaal leveren aan die club. Ik snap het niet
Ton Westgeest 29 September 2017
Dat stront, is het vieze spelletje dat ze spelen, alles voor meer macht. Alle kleine fabriekjes, die het weliswaar goed doen, worden opgegeten door zo een grote organisatie.
Uiteindelijk heb je dan een groot log lichaam gecreëerd wat bestuurd wordt door ego's en hebberige buitenstaanders die met de agrarische sector steeds minder binding hebben. De grote fabrieken hebben dan geen concurrentie meer en kunnen met de boertjes doen en laten wat ze willen ze kunnen nl. geen kant meer op! De boertjes en daar zal jij ook wel bij horen, moeten net als bij de kapper dan 'heel stil zitten tot ze geknipt en geschoren zijn...'
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden