Fusies en overnames

Azië blijft groeiregio voor FrieslandCampina

4 December 2017 - Wouter Baan

FrieslandCampina kende in de afgelopen jaren de nodige tegenslagen in Azië, maar wil toch groeien in die regio. Dit zegt Hans Laarakkers, Global Director Business Development bij FrieslandCampina, in een interview met M&A, een bijlage van Het Financieele Dagblad.

Volgens Laarakkers is Azië interessant, vanwege het groeipotentieel. Pakistan is de derde zuivelproducent ter wereld, maar de verwerking van zuivel staat nog in de kinderschoenen. Dit gezien maar 10% van de productie wordt verwerkt en verpakt. Het gros van de melk wordt rechtstreeks op de markt verkocht. Door de groeiende middenklasse en de verstedelijking verwacht FrieslandCampina dat de consumptie verschuift naar verpakte zuivel.

FrieslandCampina nam eind 2016 een meerderheidsbelang van 51% in Engro Foods. Dit is het tweede grootste zuivelbedrijf van Pakistan. Laarakkers laat weten dat deze beslissing niet zomaar genomen is, gezien het land in een relatief onstabiele regio ligt. Alleen Libië en Jemen scoren lager op gebied van veiligheid. Volgens Laarakkers is Engro Foods een solide bedrijf, iets wat in die regio niet gemakkelijk te vinden is. Samen met de Wereldbank (20%) heeft FrieslandCampina (80%) de aandelen van Engro Foods in handen.

Zowel interessant als uitdagend

Uitdagingen in Azië
Ondertussen zijn diverse uitdagingen de revue gepasseerd, erkent Laarakkers. Kort na de acquisitie beschuldigden lokale overheden en belangenorganisaties dat FrieslandCampina de houdbaarheid van melk zou verlengen door schadelijke chemicaliën toe te voegen. De zuivelaar probeert op zijn beurt de verkoop van losse melk, uit hygiëneoogpunt, door de overheid te laten verbieden. Uit ervaring weet Laarakkers dat dergelijke overnametrajecten tijdrovend zijn. 

Ook in China gaan overnames en fusies niet altijd vanzelf, gezien de problemen met Huishan Dairy. Toch wil FrieslandCampina zich blijven inzetten op de afzet van verwerkte zuivel in opkomende markten. Dit omdat de marges op supermarktmelk nihil zijn. Laarakkers geeft daarom te kennen dat FrieslandCampina een verwerker wil zijn van speciale zuivelproducten voor kinderen, sporters en ouderen.

Weinig kandidaten beschikbaar
Door de simplificering van de organisatie verwacht FrieslandCampina slagvaardiger te worden in het doen van overnames en fusies. Door de onrust in Pakistan roerde de zuivelaar zich afgelopen maanden niet op het overnamepad. Sowieso vinden er relatief weinig overnames plaats tussen de zuivelverwerkers. 

Toch sluit de zuivelcoöperatie toekomstige overnames niet uit. Volgens Laarakkers kijkt FrieslandCampina vooral naar markten als Azië, Afrika en Midden-Oosten. Wel benadrukt hij dat potentiele overnamekandidaten dun gezaaid zijn in deze regio’s. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Achtergrond melk

FrieslandCampina doet boete, CEO belooft herstel

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden