FrieslandCampina kende in de afgelopen jaren de nodige tegenslagen in Azië, maar wil toch groeien in die regio. Dit zegt Hans Laarakkers, Global Director Business Development bij FrieslandCampina, in een interview met M&A, een bijlage van Het Financieele Dagblad.
Volgens Laarakkers is Azië interessant, vanwege het groeipotentieel. Pakistan is de derde zuivelproducent ter wereld, maar de verwerking van zuivel staat nog in de kinderschoenen. Dit gezien maar 10% van de productie wordt verwerkt en verpakt. Het gros van de melk wordt rechtstreeks op de markt verkocht. Door de groeiende middenklasse en de verstedelijking verwacht FrieslandCampina dat de consumptie verschuift naar verpakte zuivel.
FrieslandCampina nam eind 2016 een meerderheidsbelang van 51% in Engro Foods. Dit is het tweede grootste zuivelbedrijf van Pakistan. Laarakkers laat weten dat deze beslissing niet zomaar genomen is, gezien het land in een relatief onstabiele regio ligt. Alleen Libië en Jemen scoren lager op gebied van veiligheid. Volgens Laarakkers is Engro Foods een solide bedrijf, iets wat in die regio niet gemakkelijk te vinden is. Samen met de Wereldbank (20%) heeft FrieslandCampina (80%) de aandelen van Engro Foods in handen.
Uitdagingen in Azië
Ondertussen zijn diverse uitdagingen de revue gepasseerd, erkent Laarakkers. Kort na de acquisitie beschuldigden lokale overheden en belangenorganisaties dat FrieslandCampina de houdbaarheid van melk zou verlengen door schadelijke chemicaliën toe te voegen. De zuivelaar probeert op zijn beurt de verkoop van losse melk, uit hygiëneoogpunt, door de overheid te laten verbieden. Uit ervaring weet Laarakkers dat dergelijke overnametrajecten tijdrovend zijn.
Ook in China gaan overnames en fusies niet altijd vanzelf, gezien de problemen met Huishan Dairy. Toch wil FrieslandCampina zich blijven inzetten op de afzet van verwerkte zuivel in opkomende markten. Dit omdat de marges op supermarktmelk nihil zijn. Laarakkers geeft daarom te kennen dat FrieslandCampina een verwerker wil zijn van speciale zuivelproducten voor kinderen, sporters en ouderen.
Weinig kandidaten beschikbaar
Door de simplificering van de organisatie verwacht FrieslandCampina slagvaardiger te worden in het doen van overnames en fusies. Door de onrust in Pakistan roerde de zuivelaar zich afgelopen maanden niet op het overnamepad. Sowieso vinden er relatief weinig overnames plaats tussen de zuivelverwerkers.
Toch sluit de zuivelcoöperatie toekomstige overnames niet uit. Volgens Laarakkers kijkt FrieslandCampina vooral naar markten als Azië, Afrika en Midden-Oosten. Wel benadrukt hij dat potentiele overnamekandidaten dun gezaaid zijn in deze regio’s.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.