Fonterra zorgde ervoor dat een melkeiwit zich ging gedragen als een wei-eiwit. Het is goed nieuws voor melkveehouders, want dit is momenteel het onderdeel met de hoogste marge. Wat betekent het voor de melkprijs en welke plannen heeft Fonterra met Nederland en de Europese Unie (EU)? Thijs Bosch, directeur verkoop bij Fonterra Europe, vertelt erover.
In de laatste week van november presenteerde Fonterra een nieuw team, wat zich bezig gaat houden met de ontwikkeling van gezonde voeding en producten om gezond ouder te worden. De uitvalsbasis van het team wordt Amsterdam. Ook werden er op de beurs in Frankfurt nieuwe ingrediënten gelanceerd.
Wat werd er op de beurs in Frankfurt gelanceerd?
"Op de beurs lieten wij zien dat we erin geslaagd zijn om het melkeiwit uit Melk Proteïne Concentraat (MPC) zich te laten gedragen als een wei-eiwit. Het voordeel daarvan is dat we er een goedkopere grondstof mee krijgen, die direct vanuit de melk geproduceerd wordt. Daarnaast heeft het ook voordelen voor de smaak en functionaliteit. Bij de inzet van dit soort producten moet je denken aan chocolademelk met extra eiwitten, als hersteldrank na het sporten."
Welke rol spelen hoogwaardige eiwitten voor jullie?
"Zo’n 6 of 7 jaar geleden keek Fonterra naar de afzetkansen in de EU. Toentertijd bestond de afzet vooral uit kaas, boter en caseïne. Echter, het had minder nut om deze producten in Europa te verkopen. Dit vanwege de afstand versus de prijzen. Bovendien is er veel vraag vanuit Azië. Op dat moment is er gekeken welke producten er wel op een winstgevende manier verkocht konden worden en dat bleken hoogwaardige eiwitten. Daar zit echter wel een hoge importheffing op. Daarom is besloten om via partnerships te werken en daar is de samenwerking in Heerenveen een onderdeel van. Daar worden onder meer nieuwe applicaties gemaakt voor lifestyle, sportvoeding, kindervoeding, babyvoeding en medische voeding."
Neemt de krapte voor wei ook af, nu jullie erin geslaagd zijn om een melkeiwit zich als een wei-eiwit te laten gedragen?
"Er is veel meer vraag dan product. Zo zijn we in Nieuw-Zeeland en Australië fabrieken aan het bouwen om mozzarella te produceren. De extra kaas (in de vorm van mozzarella) kunnen we goed afzetten richting Azië, bijvoorbeeld voor pizza. De wei kunnen we dan als hoogwaardig eiwit wegzetten. Ook hebben we een overeenkomst gesloten met het Litouwse AB Rokiskio Suris en werken we samen met First Milk en Dairy Crest. In totaal hebben we in de EU ongeveer 10.000 ton WPC en WPI beschikbaar. Dat gaat richting de klanten in de EU en wordt tevens geëxporteerd naar China en Japan."
De EU is een belangrijke bron van wei, maar hoe wordt omgegaan met zaken zoals weidegang?
"In Europa betreft dit vooral ingrediënten die uit weidemelk worden gewonnen. In Nieuw-Zeeland wordt er zelfs een klasse verbonden aan de melk, om het zodoende inzichtelijk en tastbaar te maken. Daar heeft men ook het streven om de koeien voor 90% uit natuurlijke grassen te voeren. Het levert meer vitamines op en er ontstaat een natuurlijker product. Op deze producten zit een speciaal logo en die producten gaan we ook in Europa verkopen. In de Verenigde Staten en Japan hebben we al een flink aantal klanten die naar ‘grass-fed’ ingrediënten vragen."
Jullie introduceerden ook een nieuw team dat in Amsterdam gaat werken. Hoe belangrijk is Nederland voor Fonterra?
"Heel belangrijk. Het hoofdkantoor voor Europa is niet voor niets in Nederland gevestigd. Daarnaast is de fabriek in Heerenveen een van onze grootsten. Deze is recent gebouwd, waardoor de fabriek beschikking heeft over moderne apparatuur. Tegelijkertijd geeft het ons de kans om samen te werken met bedrijven als FrieslandCampina. Het helpt natuurlijk ook dat onze topman Theo Spierings een Nederlanders is."
"Dat we niet aanwezig zijn op de Wageningen Campus, zoals Yili, is omdat we hetzelfde doen in Nieuw-Zeeland. Ondanks dat zijn we wel betrokken bij een aantal onderzoeken in Wageningen; over ondervoeding en voeding voor oudere mensen. We onderzoeken zelf nog of dit een onderdeel is om in te investeren."
Hoe belangrijk is onderzoek en valt er nog meer uit melk te halen?
"Het is niet eenvoudig en je moet een bepaalde schaalgrootte hebben om onderzoek te kunnen doen naar nieuwe kansen voor melk. Het is belangrijk om via testgroepen te kunnen bewijzen dat wat claimt ook waar is. Het is een kostbare aangelegenheid. Bij een claim kan je bijvoorbeeld denken aan voeding, waardoor een baby minder last van eczeem krijgt. Bij ouderen is marketing juist weer een uitdaging. Dit omdat consumenten nog weinig interesse hebben om producten te kopen die specifiek voor ‘ouderen’ bedoeld zijn. Het gaat om een natuurlijke en gezonde voeding. Daar is nog veel onderzoek naar mogelijk en de vraag naar deze producten zal wereldwijd nog sterk groeien."
Het ontwikkelingen van nieuwe producten is kostbaar. Hebben jullie geen angst voor concurrentie uit de plantaardige hoek?
"Er is zeker concurrentie vanuit plantaardige producten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan producten voor veganisten. Ik verwacht dat er in de toekomst meer mensen komen die flexitariër zijn. Die personen consumeren minder zuivel, maar hebben wel een behoefte aan specifieke zuivelingrediënten. Ik verwacht dat de groei van de markt voor hoogwaardige eiwitproducten zo groot is dat er plaats is voor zowel plantaardige als dierlijke producten. Voor een aantal toepassingen, zoals in sportvoeding, is dierlijk eiwit ook superieur."
De prognoses voor wei en melkeiwit zien er goed uit, maar wat betekent het voor de melkprijs?
"De afgelopen tijd zagen we dat vooral melkvet beter rekende. Wij bekijken de verschillende productstromen altijd vanuit de totale portfolio, met het doel meer melk te verwerken in producten met hogere marges. Dus minder ‘commodities’ en meer producten met een toegevoegde waarde. Tegelijkertijd is de Global Dairy Trade (GDT) bedoeld om op een transparante manier de melkprijs te bepalen en moet er voldoende liquiditeit zijn de op de GDT. Het gaat om ongeveer 20% van de productie."
"De focus op hoogwaardige producten heeft niet alleen met marge te maken. De producten zijn ook minder gemakkelijk te kopiëren. In Nieuw-Zeeland wordt 22 miljard liter melk geproduceerd en daarvan wordt 95% geëxporteerd. Er moet een balans gevonden worden. Daarom is een goede strategie essentieel. Voor onze aandeelhouders is een goede melkprijs belangrijk, maar ook het dividend bovenop de melkprijs is van belang. Het is vergelijkbaar met de nabetaling van FrieslandCampina. Hierin zit de groei."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.