Toekomstbestendig bedrijf

Arla en veehouder pakken samen de winst aan

25 Mei 2018 - Herma van den Pol

Meer dan 300 melkveehouders in Engeland gaan meedoen aan een programma van Arla om bedrijven toekomstbestendig te maken. Het houdt concreet in dat de veehouders handvatten krijgen om zich te wapenen tegen een volatiele melkprijs. Dit moet de winst van de bedrijven vergroten.

Hoewel Arla in de eerste plaats de taak heeft om de melk tot waarde te brengen, gaat de coöperatie in Engeland nu een stap verder. Zo zag het bedrijf de laatste jaren dat melkveehouders steeds meer moeite hebben om het hoofd boven water te houden, als gevolg van de extreme bewegingen in de melkprijs. Om de veehouders te helpen is het programma 'R500' gelanceerd, wat bedrijven meer kansen moet geven in de moderne zuivelmarkt.

Winst kan hoger uitpakken
Ondertussen hebben al meer dan 300 melkveehouders zich aangemeld voor het programma. De reden om het programma aan te jagen, is het bewijs dat de winstgevendheid vergroot kan worden wanneer melkveehouders beter geïnformeerd worden en de kans krijgen om in te spelen op de vraag vanuit de markt.

Andere benadering van het bedrijf nodig

"De volatiliteit in de markt is iets waar we in de zuivelsector niet omheen kunnen", zegt Graham Wilkinson van Arla Foods UK. "Maar we hebben ook gezien dat wanneer melkveehouders hun bedrijf op een andere manier gaan benaderen, ze beter in staat zijn om zich aan te passen. Om dat te kunnen doen, voorziet het programma ze van handvatten en steun."

Concreet biedt R500 een scorekaart van de 500 hoogst presterende bedrijven. Vervolgens wordt het bedrijf onder de loep genomen en wordt er gekeken naar de sterke en zwakke punten, wat inzicht geeft in de mogelijkheden om de efficiency en winstgevendheid te verbeteren. Tegelijkertijd delen de melkveehouders elkaars ervaringen en trekken ze zo samen op tegen de uitdaging van een volatiele melkprijs. 

2 uitdagingen
Wilkinson laat weten dat de industrie nog steeds moet wennen aan het einde van het melkquotum. Dit gegeven, samen met de volatiele melkprijs en de brexit, leidt ertoe dat melkveehouders de neiging hebben om zich met maar 1 van de 2 uitdagingen bezig te houden. "Melkveehouders zijn of goed in het nemen van de winst in goede tijden, of ze zijn goed in het maken van een planning om zich te wapenen tegen risico's. Wij ontdekten dat de melkveehouders die het beste kunnen schakelen tussen deze uitersten, het meest succesvol zijn."

Hiermee neemt de coöperatie het voortouw om melkveehouders te stimuleren meer over het bedrijf (in de context van een vrije markt) na te denken. Het geeft aan dat er in de achtergrond meer speelt en dat de melkaanvoer een punt van aandacht is. In Ierland is bijvoorbeeld al gebleken dat wanneer een coöperatie iets omarmt, ook de melkveehouders bereid zijn om ermee aan de slag te gaan.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Jaarcijfers 2023

Nabetaling Arla overtreft de eigen verwachtingen

Nieuws melk

Arla zet reststroom in voor insectenproductie

Analyse melk

Arla maakt werk van wei-ingrediënten

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden