FrieslandCampina signaleert over 2018 een exponentiële groei van de inzet van weidegang onder de ledenmelkveebedrijven. Het is het vierde jaar op rij dat meer melkveehouders overstappen op weidegang en procentueel gezien is het de grootste stijging tot nu toe.
Op 303 ledenmelkveebedrijven van FrieslandCampina gaan de koeien in 2018 weer de wei in. Dit blijkt uit de aanmeldingen voor het weideseizoen. Door de toename neemt het percentage toe van 79,4% over 2017 naar 81% over 2018, de grootste toename tot nog toe.
Koe in de groene wei
"De koe in een groene weide. Dat is wat kenmerkend is voor het landschap en wat de zuivelsector zichtbaar maakt", aldus Frans Keurentjes, voorzitter van het bestuur van de zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Het is ook de reden dat de zuivelaar zoveel tijd en geld in weidegang steekt.
"FrieslandCampina heeft de afgelopen maanden leden benaderd die hun koeien nog niet weiden. Honderden van hen hebben advies op maat gekregen of hebben een speciale weidegangbijeenkomst bezocht." Het resultaat zijn 303 ledenmelkveehouders die weidegang gaan toepassen in de bedrijfsvoering. "Wat de toename van het aantal ledenmelkveebedrijven met weidegang betekent voor het uiteindelijke weidegangpercentage, is pas aan het eind van het jaar bekend."
Doel in zicht
Sinds de zuivelaar begonnen is met het stimuleren van weidegang, neemt het aantal weidende melkveehouders gestaag toe. Doordat het hier vaak om een besluit gaat waar meer voorbereiding aan vooraf gaat, is het goed mogelijk dat deze trend ook volgend jaar doorzet. Via het Convenant Weidegang is het doel gesteld om in 2020 op 81,2% van de melkveebedrijven weidegang toe te passen.
Bij FrieslandCampina wordt dit gestimuleerd door een premie van €1,50 per 100 kilo; hiervan komt €1 uit de markt. Het restant wordt via verdeling van melkgeld geregeld. Zo worden de melkveehouders die geen weidegang toepassen via een coöperatieve regeling per 100 kilo met €0,35 gekort.
Extraatje via VLOG
De melkveehouders die weidegang toepassen en in de buurt van Born en Workum gevestigd zijn, kunnen ook nog €1 extra verdienen door aan de Duitse VLOG-standaard te voldoen, wat betekent dat zij gentechvrije melk moeten produceren. "De belangstelling onder leden is goed", aldus Jan-Willem ter Avest, woordvoerder van FrieslandCampina.
Hoewel de weidemelk deels door de markt gesteund wordt, geldt dit niet voor VLOG. Het Duitse marktbureau AMI maakte recent bekend dat deze melk in de handel doorgaans zonder premie aangeboden wordt. Het geeft aan de extra uitgaven om deze melk te verkrijgen zich via uitbreiding van marktaandeel moet terugverdienen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.