Shutterstock

Interview Richard Klink

'Digitale zuivelhandel is een kwestie van tijd'

26 Maart 2019 - Wouter Baan

De wereld digitaliseert in een hoog tempo, maar hoe zit dat in de zuivelhandel? Via het platform 'DAO.EU' kunnen diverse zuivelcommodities online worden verhandeld. Richard Klink, manager sales en marketing bij DAO.EU, is overtuigd dat de zuivelhandel in de toekomst steeds meer digitaal tot stand komt. "Dat komt ook de melkveehouder ten goede."

Wat is DAO.EU, en wat is het voordeel van jullie platform?
"DAO.EU is een online marktplaats, waar homogene zuivelproducten '24/7' kunnen worden verhandeld. De participanten op het platform zijn onder meer zuivelproducenten, handelshuizen en de verwerkende industrie. De traditionele zuivelhandel tussen die partijen gebeurt nu nog veelal via de telefoon, maar dat is op ons platform niet nodig. Het voordeel hiervan is dat de handel efficiënter georganiseerd wordt. Via de telefoon kan je in 1 uur wellicht 5 vaste biedingen en/of offertes opvragen, maar middels de marktplaats kan je binnen 1 minuut honderden potentiële kopers en verkopers anoniem bereiken."

"De 130, veelal Europese, bedrijven die bij ons geregistreerd zijn, hebben een minimale kredietlimiet van €50.000. Daarbij kan je vooraf selecteren of deselecteren wie je potentiële tegenpartij is. Dat geeft zekerheid voor de kopers en verkopers om tot zaken te komen. De gedane biedingen, offertes en transacties zijn voor iedere participant anoniem inzichtelijk. Dit maakt de handel dynamischer en levert bovendien marktinformatie op. Wij willen de beste bron zijn, voor de beste prijs."

Jullie zijn inmiddels ruim 1 jaar actief. Is het platform succesvol?
"Het platform loop voorspoedig. In 2018 is circa 15.000 ton product via dit platform verhandeld. Je kan dan denken aan magere melkpoeder (feed), boter en kaas. Ons doel is dat komend jaar ongeveer 50.000 ton via het platform wordt verhandeld. Dat is ambitieus, maar tevens realistisch. Wij zien dat zuivelbedrijven hun personeel efficiënter willen inzetten en/of omscholen om toegevoegde waarde producten te vermarkten."

"Bulkproducten zijn alleen onderscheidend op prijs. Om deze producten goed en efficiënt te vermarkten, kan een tool (zoals ons platform) helpen om snel in te kunnen spelen op de veranderde marktomstandigheden en tegelijkertijd 'de overheadkosten' laag te houden. Deze bewustwording zie je momenteel tot stand komen bij verschillende grote zuivelspelers. Voor kleinere spelers kan DAO.EU een tool zijn om op een gelijkwaardige manier met de grote spelers aan tafel te zitten."

Wat houdt potentiële gebruikers nog tegen?
"Online werken is een andere manier van werken, dus: onbekend maakt soms onbemind. Bedrijven die al ver gedigitaliseerd zijn, omarmen ons platform sneller dan bedrijven die dat nog niet zijn. Net zoals in andere sectoren is digitaliseren een kwestie van tijd. Ook andere commodities, bijvoorbeeld granen of suiker, worden in toenemende mate digitaal verhandeld." 

"Wat het soms ook tegenhoudt om digitaal tot zaken te komen, is dat niet alle zuivelfabricaten onder de gestandaardiseerde condities verhandeld worden. Wij werken op basis van generieke productspecificaties en MPC-handelscondities, maar dat is niet altijd gemeengoed in de zuivelhandel. Daarom starten we dit jaar ook met het aanbieden van (ver)kooptenders, voor de bedrijven die een voorkeur hebben om hun eigen voorwaarden te stellen aan de transactie."

Het biedt inzicht in de gemaakte zuivelprijzen

- Richard Klink

"Nog een andere factor die een snelle adoptie van dit platform in de weg staat, is de koudwatervrees dat stijgende prijstransparantie synoniem staat voor dalende baten. Deze veronderstelling weerspiegelt echter niet meer de huidige en toekomstige marktomstandigheden. De melkprijs en afgeleide zuivelproducten worden namelijk bepaald door een aantal variabelen (weer, valuta, importheffingen en politiek). Door data-transparantie is deze informatie voor steeds meer spelers op hetzelfde moment beschikbaar. In onze ogen is het de vaardigheid om deze data te kunnen interpreteren, en op basis daarvan een prijsvisie te ontwikkelen. Kortom: het is de kunst om op het juiste moment een goede (long/short) positie in te nemen. Wij zijn van mening dat DAO.EU, die meer liquiditeit in de markt verschaft, daarbij kan helpen."

Een melkveehouder staat iets verder bij de handel vandaan. Kunnen zij ook (indirect) profiteren van jullie platform?
"Op basis van de zuivelproducten die via dit platform worden verhandeld, komt de uitbetalingsprijs naar de melkveehouders gedeeltelijk tot stand. Een andere factor zijn de lange prijsafspraken tussen de zuivelverwerkers en retailers. Onze verwachting is dat de prijzen van de zuivelcommodities in toenemende mate de richting en hoogte van de melkprijzen gaat bepalen. Uiteraard zal er wel een vertragende factor blijven tussen die prijzen. Ons platform is transparant en dat biedt melkveehouders beter inzicht in de gemaakte zuivelprijzen."

"Daarbij gaan melkveehouders waarschijnlijk in toenemende mate hun prijsrisico's indekken op de termijnmarkt (EEX) voor rauwe melk. Die EEX kan echter alleen goed functioneren wanneer er ook een gezonde en een transparante onderliggende fysieke markt aanwezig is. Ons platform kan inzicht geven om als melkveehouder positie in te nemen."

Wat zeggen de laatste trends op DAO.EU over de richting van de zuivelmarkt?
"Momenteel zien wij de prijzen van magere melkpoeder (feed) dalen en ook foliekaas staat wat onder druk. Daarentegen zien we de boterprijzen juist weer wat stijgen. In de komende maanden hangt veel waarschijnlijk af van de weersomstandigheden, en de daarmee samenhangende melkaanvoer."

Richard Klink, de manager sales en marketing bij DAO.EU.
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Melk

Franse melkaanvoer daalt minder hard

Achtergrond melk

Duitse melkveehouders missen begrip voor positie

Nieuws Melk

Rabobank voorziet betere marge voor melkveehouder

Analyse Melk

Melkveehouder wacht met verwerker grote keuzes

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden