Interview Job Westerhof

'TrackEasy is schot in roos voor FrieslandCampina'

9 Augustus 2019 - 14 reacties

Begin augustus lanceerde zuivelcoöperatie FrieslandCampina in Hong Kong de campagne rond TrackEasy. Job Westerhof uit Wachtum (Drenthe) is 1 van de 10 leden-melkveehouders die de Aziatische consument, door middel van een QR-code, een kijkje geeft op zijn melkveebedrijf.  

De lancering van de TrackEasy-campagne vond plaats op een grote baby-expo in Hong Kong. Westerhof was daar vorige week op uitnodiging van FrieslandCampina aanwezig om meer te vertellen over zijn bedrijf en zijn productiewijze. "Dat was een fantastische ervaring. De mensen waren echt geïnteresseerd in ons verhaal en ons bedrijf."

Kan je uitleggen wat TrackEasy precies is?
"De campagne rond TrackEasy is opgezet voor Friso Gold, het babyvoedingsmerk van FrieslandCampina in Azië. Onderop de blikken babyvoeding van Friso Gold komt een QR-code te staan. Als consumenten die code scannen, dan krijgen ze de herkomst van het product te zien. Dit is heel gedetailleerd; van de boer naar de melkwagen, van de melkwagen naar de fabriek, van de fabriek naar Azië en daarnaast worden ook de kwaliteitscontroles uitgelicht. Alle informatie wordt tevens voorzien van de datum waarop een bepaald proces gestart/beëindigd is. Ook leren ze de mensen achter het product kennen: de melkveehouder en zijn gezin, de chauffeur, de productiemedewerker."

Hoe is dit concept ontstaan?
"In Azië wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit, transparantie en vertrouwen als het gaat om kindervoeding. Moeders in die landen kiezen voor eerlijke producten en voor merken die veel informatie verschaffen over de herkomst. In Azië wordt daarnaast natuurlijk veel kindervoeding geïmporteerd en veel moeders willen kunnen controleren of het ook echt zo eerlijk en duurzaam is als wordt gezegd. Dit concept sluit daar perfect op aan."

Jouw bedrijf wordt dus tentoongesteld aan de Aziatische consument. Wat komen zij allemaal te weten?
"Er zijn 10 leden-melkveehouders van FrieslandCampina (verspreid door Nederland) die meedoen aan dit project. Als een consument die QR-code scant, kan het zijn dat het product van mijn bedrijf komt. Ze leren dan het verhaal achter mijn bedrijf en kunnen verschillende gegevens inzien, zoals hoeveel hectare we hebben, hoeveel koeien we houden, een 360-graden-foto van de wei (met de koeien buiten) en wat we doen om onze koeien zo gezond mogelijk te houden. Zelfs de luchtkwaliteit op het bedrijf staat beschreven, want in Azië wordt daar veel waarde aan gehecht."

Wat is voor jou de meerwaarde van TrackEasy?
"TrackEasy geeft net even dat extra beetje informatie over hoe wij als Nederlandse melkveehouders te werk gaan. Dat vind ik een prachtig idee. We kunnen op deze manier laten zien dat wij op een duurzame en een gezonde manier de beste kwaliteit willen leveren. FrieslandCampina is uniek met dit project, dat is toch fantastisch. Uiteraard biedt het ook veel educatieve voordelen, want we kunnen op deze manier het hele proces op een interactieve manier duiden. Misschien dat de moeders in die landen die kennis dan weer overdragen op hun kinderen."

Hoe zijn de eerste reacties?
"De eerste reacties zijn louter positief. Ik mocht op de expo in Hong Kong mijn verhaal vertellen en het was echt bijzonder om te horen hoe enthousiast de mensen daar zijn over de inzet en passie van Nederlandse melkveehouders; vooral met het oog op het familiebedrijf. Dat gevoel is ook wat we willen overdragen aan de consument. Ook was het prachtig om te zien dat de medewerkers van Friso zo gedreven en trots zijn om het product van FrieslandCampina af te zetten."

Hoe staat de planning rondom de uitrol ervoor?
"In oktober wordt TrackEasy in China gelanceerd en in 2020 wordt de campagne uitgebreid naar meer dan 25 landen waar het merk Friso wordt verkocht. Er zijn veel babyvoedingsmerken op de Aziatische markt, waardoor er veel concurrentie is. TrackEasy is naar mijn mening echt een schot in de roos voor Friso en FrieslandCampina. We zijn de enige die het verhaal zo specifiek duiden. Ik verwacht dan ook dat het goed zal aanslaan bij de Aziatische consumenten."

Denk je dat zoiets ook in Nederland haalbaar is?
"Dat durf ik niet te zeggen. In Nederland is de standaard al erg hoog, en daar wordt ook van uitgegaan. De consument vertrouwt erop dat de kwaliteit goed is. Dit is iets waar de Nederlandse melkveehouders samen ook hun best voor doen. Hier zien de mensen waar het product vandaan komt, bijvoorbeeld omdat ze een melkveebedrijf vaker tegenkomen. Ook proberen we de consument het verhaal te vertellen door middel van 'de Campina open boerderijdagen'. Het is hier dus gemakkelijker om te laten zien hoe goed onze koeien het hebben en waar het product weg komt. In China geldt dat niet. Zij zien niet wat er allemaal is gebeurd voordat het product bij hun in het schap ligt."

boerenbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
14 reacties
Cvdo 10 Augustus 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883593/trackeasy-is-schot-in-roos-voor-frieslandcampina]'TrackEasy is schot in roos voor FrieslandCampina'[/url]
Ze hadden beter de CFO van huishan een QR-code op t voorhoofd kunnen geven, hadden we met 'track-easy' kunnen kijken waar de 318 miljoen is gebleven!!!!!!

In het voorjaar ook zo'n verhaal aan moeten horen op de FC vergadering van 'dol-enthousiaste' ledenraadsleden die in saudi-arabië
het land van de toekomst zagen.... Overtuigd na een (snoep) reisje.

Vul hier een container met babyvoeding en maak het zeker niet moeilijker dan het is en heb niet de illusie dat een stel boertjes 'even' bij een grootmacht de portemonnee leegtrekken!!!
peter 10 Augustus 2019
rfc zegt dat ze zoveel winst maken in het buitenland in mijn belevenis maak je pas WINST als allle SCHULDENzijn afbetaald zolang dit niet het geval is wordt je dus een worst(je) voor gehouden!!!! Zie de miljoenen verlies in China en nu in Pakistan en wie betaald uiteindelijk de (zogenaamde winst) /INVESTERINGEN juist de eigen leden oftewel koekje van eigen deeg!!!
Totaal geen respect meer voor deze schaamteloze ledenraad hoe zij de belangen van hun eigen leden verkwanselen!!!! I


PS. ik zou zeggen ga deze ledenraad maar eens EXTRA controleren of ze de koeien wel het aantal uren in de wei hebben lopen voor de weide premie die ze krijgen!!!!
Dirk 11 Augustus 2019
Oef.........Peter wat een bozige reactie ,dat zelfs een positief bericht uit het verre oosten je niet blij stemt ,maar we moeten door ook als er dingen iet goed zijn gegaan niet blij bent , en ja het stoort mijn als qulip loopt te miereneuken over kleinigheden terwijl het bestuur ,zonder enig inkomsteverlies of schaamte fouten maakt , toch geven de controles
de reetailer ook zekerheid dat we in onze stallen goed bezich zijn , want in een overschotmarkt win je het door het beter te doen als de concurrent
Ton Westgeest 11 Augustus 2019
Wat heb je nu over winnen Dirk? NIEMAND wint hier iets...... Ja het buitenland! die gaan door.!
Zelfs de fabrieken verliezen. Toen de Cono met de duurzaamheids- wedstrijd begon is het misgegaan. Alle andere fabrieken volgden. Het eind komt niet in zicht.
Onder het mom van "de consument wil het" zijn we de verkeerde kant opgegaan. We hadden de beste zuivel van de wereld....
Als de tankwagen kwam werden er twee monsters genomen daaruit kon men alles uit afleiden. Een vieze boer, zieke koeien etc. Heel eenvoudig en niet te manipuleren, maar dat was te eenvoudig en daarmee kreeg de fabriek niet de macht over de boeren, want dat is wat er gebeurd is: algehele controle op het boeren erf.
De fabriek bepaalt, de kostprijs op het boerenerf is verdubbeld en de melk is niet beter geworden, evenals het humeur van de boer.....
peter 12 Augustus 2019
@Ton Westgeest, Respect!
Piet Jansen 12 Augustus 2019
Juist Ton, "de vieze boer, en de zieke koeien". Veroorzaakt door de rotte appels. Waren dit soort boeren maar van zich zelf verstandig en lieten ze zien dat ze open staan voor verbetering / verandering. Maar nee, ze zetten de hakken in het zand en roepen hard (op de vergadering): WIJ WILLEN NIET VERANDEREN!! Wij willen vooral doorgaan zoals gisteren. En daar wringt de schoen beste Ton. Boeren die niet willen maken het kapot voor die gene die het wel snappen.
peter 12 Augustus 2019
@Piet Janssen
Grupstal boeren uitfaseren, want deze "willen niet veranderen".
Verplichte kringloop wijzer invullen en anders melk weigering.
vlog, planet proof, koe kompas, pbb, kalf ok enzovoort...........

ik snap niet goed hoe wij ons boeren nog meer t.o.v elkaar kapot moeten concurreren. Al deze zogenaamde"NIET WILLEN VERANMDEREN" heeft niks meer te maken met kwaliteit van de melk. Alleen voor baantjes over onze rug te creëren.
Mensen zoals jouw piet die moeten eens WAKKER worden. Als genoeg leden stoppen is RFC bankroet is dat hetgeen je wil bereiken???
Ton Westgeest 12 Augustus 2019
Beste Piet, nog een keer, jij mag het dan wel snappen en jou collega's rotte appels noemen maar......
De melkfabriek die nu je melk niet meer opkomt halen omdat je je kringloop wijzer of je koekompas, etc., niet of te laat hebt ingevuld.
Kan dat natuurlijk ook gedaan hebben als jouw tankmonsters slecht of niet klopten. Ze zijn bij die fabriek niet zo verlegen!

Daar wringt de schoen dus niet, en op een vergadering hoor je ook het gros niet met de hakken in het zand roepen: WIJ WILLEN NIET VERANDEREN!!
Daar zitten juist alle collega's als makke schapen lijdzaam af te wachten wat er nu weer van ze gevraagd wordt!
Je moet niet willen veranderen, om te veranderen en ook niet om een leugen. Dat gaat op den duur niet goed uitpakken!!!

Ik heb wel een idee wie het nu voor wie kapotmaakt......
max 13 Augustus 2019
@Peter &@ Ton, graag verwijs ik jullie naar het BB stuk van vandaag (13-8): Ieren jaloers op melkprijs FC. Wellicht snappen jullie het dan!!
Ton Westgeest 13 Augustus 2019
Geduld Max, dan ga jij het ook snappen.....
schoenmakers 1 13 Augustus 2019
Ik heb het gevoel dat het er hier maar 2 snappen hoe het zit, voor mij zijn dat TW en P.
Ton Westgeest 15 Augustus 2019
De duurzaamheidsrace tussen de zuivelaars loopt uit op een serie regels die zo technisch zijn dat ze niet meer uit te leggen zijn.

kijk naar A-ware’s melkstroom voor Albert Heijn, Caring Dairy van Cono en PlanetProof van FrieslandCampina

Bodde, Melkvee100Plus

De consument wil het, ja,ja....
Consument 20 Augustus 2019
Ik koop de goedkoopste melk wetende dat alle producten in het schap aan de geldende voedselveiligheidseisen voldoen en worden gecontroleerd door de NVWA (wat dat nog waard is tegenwoordig).
ik wil namelijk ook nog op vliegvakantie, een dikke bak rijden, en mijn huis af en toe opknappen.
Prima als voor een paar linkse randstedelingen allerlei keurmerken worden opgetuigd, succes ermee.
Ton Westgeest 21 Augustus 2019
Alstublieft Melkfabriek, met je "de consument wil het".......met je achterlijke regeltjes, je ziet het gaat alleen maar om macht!!!

luister naar de consument!

Want zo zit het....
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws FrieslandCampina

Aziaten bieden op zuivelmerk Friso

Analyse melk

Babyvoeding-sale dreigt bij grote voedingsconcerns

Nieuws FrieslandCampina

Private equity aast op zuivelmerk Friso

Nieuws FrieslandCampina

Opnieuw geruchten over verkoop Friso

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief