Shutterstock

Analyse Halfjaarcijfers

Less is more bij ForFarmers en FrieslandCampina

17 Augustus 2019 - Wouter Baan - 3 reacties

FrieslandCampina en ForFarmers zijn 2 totaal verschillende bedrijven, maar 1 ding hebben ze gemeen. Minder volume leidt tot meer winst. Of omgekeerd.

Beide agro-grootmachten hebben recent hun halfjaarcijfers gepubliceerd. Daaruit valt op dat meer niet altijd beter is. Zo boekte FrieslandCampina meer winst met minder melk. De stijgende voerafzet bij ForFarmers zorgt daarentegen niet voor betere cijfers. Verre van dat zelfs. 

Minder melk, meer winst
FrieslandCampina kampt al jaren met een relatief groot volume melk dat verliesgevend is. In 2018 collecteerde de zuivelcoöperatie 10,3 miljard kilo melk, waarvan naar verluidt zo’n 3 tot 4 miljard kilo verliesgevend was. De melkaanvoer is dit jaar echter fors teruggelopen en prompt neemt de winstgevendheid weer toe.

De leden-melkveehouders produceerden in de eerste helft van dit jaar, mede door de uitstroom van een rits collega’s naar A-ware, ongeveer 5% minder melk. In deze periode steeg het bedrijfsresultaat met een slordige 20% naar €210 miljoen. Onderaan de streep werd circa €121 miljoen winst geboekt, een stijging van 11%. De winsttoename wijdt FrieslandCampina voor een groot deel aan de kleinere overschotten, die niet hoefden te worden verwerkt tot verliesgevende bulkboter en melkpoeder.

Meer voer, minder winst
Bij ForFarmers is de situatie juist precies andersom. Het beursgenoteerde veevoerconcern uit Lochem zag de voerafzet in het eerste halfjaar stijgen, maar de winst fors teruglopen. In de 5 landen waarin het actief is, noteert de totale voerafzet een plus van 5% tot 5,1 miljoen ton. De operationele winst daalde echter met ruim 30% tot €35,8 miljoen, waarvan onderaan de streep een schamele €11,9 miljoen overbleef. Het ziet ernaar uit dat het concern dit jaar op een historisch lage winst afstevent. 

De nuance
De vraag is in hoeverre de winstcijfers een volumekwestie zijn, want ‘less is more' is uiteraard slechts een constatering op het eerste gezicht. Beide bedrijven zijn daarbij weliswaar agrarische bolwerken, maar totaal verschillend van elkaar en dus niet 1 op 1 te vergelijken. 

Zo is de lagere winst bij ForFarmers eveneens te wijten aan een falend inkoopbeleid. De hogere voerafzet is een gevolg van 4 overnames die ForFarmers in de tweede helft van 2018 deed. Het kost tijd (en geld) om deze bedrijven in het concern te integrereren. FrieslandCampina heeft de hogere winst ook te danken aan de afzet van haar merkenzuivel, wat een speerpunt is in de nieuwe strategie die vorig jaar werd gelanceerd. Vooral kaas deed het in de afgelopen maanden goed.

Een les
Toch wijzen de cijfers bij beide bedrijven wel degelijk uit dat meer niet altijd beter is. Ook over een langere periode. ForFarmers zag de voerafzet door een reeks aan overnames tussen 2012 en 2018 met ongeveer 50% toenemen (+3,4 miljoen ton). De winstgevendheid nam in tussentijd echter amper toe.

FrieslandCampina zag de winst in 2017 en 2018 achteruit hollen, nadat de melkproductie (door het afschaffen van het melkquotum) behoorlijk was toegenomen. In 2017 steeg de aanvoer bijvoorbeeld tot een record van 11,4 miljard kilo. De winst kelderde in datzelfde jaar met €135 miljoen tot €227 miljoen. Dankzij een incidentele bate (verkoop Riedel) werden de cijfers nog wat opgepoetst. 

Streep door nieuwe fabrieken
Hoewel de resultaten dus niet sec een volumekwestie zijn, spreken de cijfers voor zich. Niet alleen op het boerenerf, maar ook de agribusiness lijkt tegen de grenzen van schaalvergroting aan te lopen. Het wordt daarom interessant wat voor strategie beide bedrijven de komende jaren gaan aanhangen. 

Bij FrieslandCampina is inmiddels wel duidelijk dat zij inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Anders gezegd: de focus komt (meer) te liggen op merkenzuivel in plaats van bulk. De veelbesproken PlanetProof-melkstroom is daar een voorbeeld van. ForFarmers komt volgend jaar met een nieuwe strategie op de proppen. De vraag is of zij dan blijven inzetten op ongebreidelde groei op de markten waarin zij nu actief zijn, of hun geluk meer in Oost-Europa of wellicht zelfs daarbuiten gaan zoeken.

Toevallig hebben zowel FrieslandCampina als ForFarmers de bouw van een nieuwe fabriek geannuleerd. FrieslandCampina in Nederland en ForFarmers in Duitsland. Dit zegt waarschijnlijk genoeg. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Pater 19 Augustus 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883674/less-is-more-bij-forfarmers-en-frieslandcampina]Less is more bij ForFarmers en FrieslandCampina[/url]
De directie en hoofdbestuur zijn niet capabel om zo n bedrijf te lijden en ze willen alleen maar meer en groter om hun eigen beloning zo hoog mogelijk te krijgen ze zijn er niet voor de leden maar voor zich zelf een boer en een zog hebben nooit genog maar een heer en een beer lusten nog veel meer dit geld voor de top van deze bedrijven net als bij Vion daar is het ook mis gegaan door de zelfde situatie
Ton Westgeest 19 Augustus 2019
Geef nu niet deze twee bedrijven de schuld.... Het zit overal alle bedrijven die te groot worden of te groot hoofdkantoor hebben en de feeling met de basis kwijt zijn daar kom je dit tegen.

Als je op het hoofdkantoor bij FC komt zie je al dat het mis is.
Het is net of je in Brussel bij het Euro parlement bent. Totaal de weg kwijt.... je wordt opgewacht door de ontvangst manager die brengt je naar de productmanager die gaan bakkeleien over dat de afspraak niet op tijd is aangemeld. Na de middag weten ze wie ze moeten hebben en als je geluk hebt komt de persoon die je wilt spreken toch nog op de proppen als hij geen baaldag heeft.

Hoeveel fabrieken heeft FC de afgelopen jaren gesloten? 60? en nu weer een paar bouwen? Wat een kapitaalsvernietiging!!

Dat kan alleen een overheid zich permitteren!!

Een goede raad: kom met je poten weer eens op de grond bestuur, en ga terug naar de basis: geld verdienen voor je leden!!!
Fortissimo 19 Augustus 2019
Beste Ton,

Dat gaat deze direktie niet meer doen. Die verkopen elk jaar een voormalige cash-cow. Vorig jaar Riedel verkocht, jaar erop staat in de samenvatting van t jaarverslag dat ze de omzet van Riedel missen. Nu hoor je hoe de overnemende partij t merk aan t herpositioneren is middels radiospotjes. t Zal niet direkt Hallelujah zijn, maar t heeft wel met ondernemerschap te maken en dat leer je niet op Nijenrode. Wel om je uit elke benarde situatie te lullen. Bij ForFarmers of was t FromFarmers? Oh nee, dat was t ooit......;)! Wel daar hebben ze nu een smoes over verkeerde contracten bij de inkoop. Dat is toch bullshit. Daarvoor zitten er duurbetaalde nutritionists en marktspecialisten op kantoor bij zulke bedrijven. Om t beste eruit te halen voor de eigenaren van de coop of de beleggers. Nu is de binding weg, maken ze er een puinzooi van en lopen de prijzen op. Bedrijven worden onpersoonlijk en zijn haast niet meer te managen.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Analyse Agribusiness

Nederlandse agroreuzen in woelig vaarwater

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Voer

Middelgrote voercoöperatie ook vatbaar voor krimp

Nieuws Benoeming

ForFarmers vindt nieuwe CFO bij FrieslandCampina

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden