Shutterstock

Nieuws stikstof

Commissie Remkes: warme sanering veehouderij

25 September 2019 - Redactie Boerenbusiness - 10 reacties

De commissie Remkes pleit voor een warme sanering van de veehouderij. Hierbij moeten met name de veebedrijven met verouderde stalsystemen in de buurt van een Natura 2000-gebied worden uitgekocht. Daarnaast moet volgens Remkes ruimte komen voor veebedrijven die 'schoon' produceren en innovatief bezig zijn.

Johan Remkes, de voorzitter van de gelijknamige commissie, spreekt van een warme sanering van de veehouderij, waarbij de bedrijven uitgekocht moeten worden door de overheid. Remkes pleit ervoor dat snel in kaart wordt gebracht welke veebedrijven verouderde stalsystemen hebben die relatief veel ammoniak uitstoten bij natuurgebieden. "Als dit duidelijk is, dan kan de overheid een gerichte verwerving of sanering van agrarische bedrijven uitvoeren."

De commissie meldt verder nadrukkelijk geen generieke korting van de Nederlandse melkveestapel te willen. "Daarvoor zijn de verschillen in de uitstoot van ammoniak te groot. Dit vereist een adequate gebiedsgerichte en doelgerichte aanpak."

Noodmaatregelen korte termijn
De commissie spreekt van 'noodmaatregelen' die gericht zijn op de korte termijn. "In de afgelopen jaren is er veel gebeurd, zo ook in de agrarische sector en de industrie. Dat is mooi, maar het is niet genoeg. De tijd van juridische trucs en listen moet voorbij zijn. Nederland moet zich kunnen blijven ontwikkelen zonder de natuur te schaden."

Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) gaf aan snel met een reactie te willen komen op het rapport. De bedoeling is dat begin oktober een brief naar de Tweede Kamer gaat, waarin de minister aangeeft hoe ze het rapport in de praktijk gaat aanpakken. Wel maakt ze duidelijk dat zij de provincies, gemeenten en sectoren nadrukkelijk wil betrekken in dit proces.

Ook adviseert Remkes de maximumsnelheid te verlagen op snelwegen én op provinciale wegen. "Hiermee kan per regio worden gevarieerd." Daarbij stelt Remkes dat de verlaging van de snelheid verstandig is op de wegen waar dat een effect heeft op de neerslag van stikstof in kwetsbare natuurgebieden.

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
10 reacties
Hendriksen 25 September 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10884121/commissie-remkes-warme-sanering-veehouderij]Commissie Remkes: warme sanering veehouderij[/url]
Zou Remkes weten dat er dankzij de stopperregeling/luchtwasser gedoe al 1500 varkensbedrijven per 1 januari stoppen?

En dat de warme sanering ook gaten gaat slaan in het varkensbestand?

Dus de varkenshouderij werkt uit zichzelf al mee.
vanplateringen 25 September 2019
Je moet je als eerste de vraag stellen: Is stikstof schadelijk? wat zijn de normen? Hoe wordt dit gemeten? Is de meting betrouwbaar? Hoeveel komt er uit het buitenland. Wanneer al deze vragen beantwoord zijn, dan is de conclusie dat er geen stikstof probleem is.
twijfelende varkenshouder 25 September 2019
Ben benieuwd of dit ook leidt tot ammoniak handel binnen de sector maar ook of er naar andere sectoren ammoniak kan worden verkocht
ammoniak kan dan varkenshouders naar melkveehouders bv of andersom
zou met fosfaatrechten ook moeten
Komt goed 25 September 2019
Als ze gaan kijken naar bedrijven met hoge uitstoot per dier kunnen ze alle biologische bedrijven wel opkopen.
marie 25 September 2019
Wijze Groninger die Remkes. Adequaat handelen is geboden. LTO praat al over geld, decadent.
bblogic 25 September 2019
De oplossing is simpel. Haal dat natura2000 etiket van al die natuurpostzegels af en het probleem is opgelost. Maar daar is wel wat boerenverstand voor nodig. Maar waar vindt je dan nog? In elk geval niet bij deze regering.
Abonnee
Farmer 26 September 2019
Natuur in de stadstaat Nederland. Je kunt ons land vergelijken met New York. Dan moet je daar geen normeerbare natuur willen hebben. Hoogstens een central park.
Westbrabander 26 September 2019
Het zal wel net zo gaan als bij de aardbevingschade in Groningen, de procedures mogen meer kosten dan de schade uitkeringen.
peer 26 September 2019
hoe zit dat met die Adblue dat is toch ureum die nox uit de uitlaat halen en er als stikstof uit kom
sluit mij aan bij vanplateringen aan
zure regen asbest en de ozon laag om maar wat te roepen hoor er niets meer van
Bert 26 September 2019
Westbrabander snapt het spelletje,zo werkt de hele Overheid en ook de LTO bestuurders!!!
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Achtergrond Stikstofstemming

Demissionaire twijfelaars en achterafdenkers

Achtergrond Stikstofstemming

Renure-succes Adema, nu nog overbruggingsboei

Achtergrond Stikstofstemming

EU vreest BBB-effect en snijdt dieper in Green Deal

Achtergrond Emissie

CO2 dicteert waarde voeding en verwart beleid

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden