Shutterstock

Nieuws Bedrijfsovername

FrieslandCampina doet overname in Nigeria

16 Juli 2020 - Jorine Cosse - 3 reacties

In maart van dit jaar gaf WAMCO, de Nigeriaanse tak van FrieslandCampina, al aan dat zij geïnteresseerd waren in overname van Nutricima Limited. Inmiddels is de deal rond. Na verwachting wordt de overname in de loop van dit jaar geëfectueerd. 

Nutricima Limited is een dochteronderneming in de Food & Nutrition tak van PZ Cussons International, een Britse beursgenoteerde fabrikant en distributeur van consumentenproducten in Nigeria. Het bedrijf is in 2005 opgericht en heeft zich sindsdien op de Nigeriaanse zuivelmarkt weten in te nestelen. Wat FrieslandCampina heeft neergeteld, is niet bekend. 

Met de overname legt WAMCO de hand op een zuivelproductielocatie in Ikorodu, een stad in de staat Lagos, en de merken Olympic, Coast en Nunu. Hiermee wordt het assortiment uitgebreid met gepoederde, gecondenseerde en ready-to-drink melkproducten. Met de deal wil FrieslandCampina WAMCO haar marktpositie in Nigeria versterken.

FrieslandCampina Nigeria
FrieslandCampina is sinds 1954 actief op de Nigeriaanse zuivelmarkt onder de naam West Afrikan Milk Company (WAMCO). In de afgelopen jaren zijn er meerdere investeringen gedaan, waaronder een nieuw distributiecentrum en een opleidingscentrum. Met dit centrum wil de zuivelverwerker talentontwikkeling stimuleren en mensen een opleiding bieden in de zuivelsector. Met de aankoop van Nutricima Limited wil WAMCO haar marktpositie versterken en uitbouwen om hiermee beter in te kunnen spelen op de groeiende vraag naar betaalbare zuivelproducten. 

Naast de productie van zuivel heeft FrieslandCampina WAMCO ook een zogeheten Dairy Development Programme lopen, waarbij lokale melkveehouders worden voorgelicht en getraind op het gebied van duurzame en efficiënte landbouwpraktijken. De zuivelaar heeft hiermee als doel om de melkveehouders te helpen door verbetering te stimuleren op het gebied van melkkwaliteit, verhogen van de productiviteit per koe en toegang krijgen tot de markt. De stimulatie vindt plaats doormiddel van trainingen, kennispartnerschappen en projecten voor de verbetering van infrastructuur rondom het melkveebedrijf.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jorine Cosse

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer. Jorine analyseert onder meer wekelijks de ruwvoermarkt en periodiek de markt van mengvoer.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Abonnee
betweter 16 Juli 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10888381/frieslandcampina-doet-overname-in-nigeria]FrieslandCampina doet overname in Nigeria[/url]
wij krijgen amper 32 cent voor de melk
zijn al die overnames in dit soort landen wel handig?
er is daar veel olie,maar ook gaat er daardoor daar veel mis
gerard 17 Juli 2020
je brengt er veel kennis heen die ze daar goed kunnen gebruiken
je zult er nooit iets aan verdienen
zie landen als china
mooie snoepreisjes voor de directie
Abonnee
Vrij grof 17 Juli 2020
Hoe verder van huis hoe dichter bij je verlies.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden