In deze tijd van het jaar stroomt de agenda van de boer weer over met uitnodigingen voor bijeenkomsten, demonstraties, seminars en vergaderingen. Het lijkt wel of ieder bedrijf iets wil van de boer. Is het zo’n graag geziene gast, of liggen de belangen ergens anders?
Is het u al opgevallen dat de media 'de boer' heeft gevonden. Er kan tegenwoordig niet iets gebeuren of kranten, omroepen en bladen zijn erbij. De fipronilcrisis heeft daar denk ik zeker aan bijgedragen. Als het om voedsel draait, staat de media op scherp. Naast een mediahype, is er in mijn optiek ook een hype gaande rondom de agenda van de boer. Iedere dag is er wel een evenement of bijeenkomst te bezoeken. Vaak wel meerdere ook.
Boer zijn is een bijzonder beroep, en dan in de positieve zin van het woord. Bijzonder is ook de nieuwsgaring en het opdoen van kennis in de agrarische sector. Volgens mij is er geen enkel beroep die zoveel informatie op zich afgevuurd krijgt. Daarbij komt dat iedere adviseur wel wat van je wil. Allemaal helpen ze je en altijd kost het geld. Erfbetreders noemen we dat met een net woord.
Erfbetreders
Nederland telt dik 55.000 agrarische bedrijven, inclusief hobbyboeren met 2 koeien of 1 hectare land. Misschien blijven er 30.000 substantiële ondernemers over. Ik heb mij laten vertellen dat er 10 erfbetreders per boer zijn in ons land. Je hebt het over een periferie van 300.000 man! En dan hebben we het nog niet eens over de organisaties die achter deze adviseurs zitten. Die zijn allemaal 100% afhankelijk van de boer. Niet alleen voeden ze de monden van miljoenen burgers. Ook geven ze een complete nevensector bestaansrecht. Best bijzonder wanneer je erover nadenkt. Dit alles moet betaald worden van aardappelen, uien, melk en vlees waar je een paar cent per kilo voor ontvangt als producent.
Een constante stroom van adviseurs en vertegenwoordigers zorgt ervoor dat veel ondernemers achterover gaan leunen. Ze bekijken wat er op hen afkomt, horen het verhaal aan en schetsen zo een beeld voor zichzelf waar ze hun beslissingen op nemen. Aan onafhankelijke en kritische informatie komen is lastig. Daarvoor moet je moeite doen en door commerciële praat heen prikken.
Welke evenementen zijn nuttig om te bezoeken? Welke adviseur heeft het beste met je voor, en waar doe je waardevolle kennis op? Dat kan iedereen het beste voor zichzelf bepalen. De een voelt zich prettig bij een onafhankelijk adviseur, terwijl de ander graag bij een merk- of bedrijfsnaam hoort. Jasjes, shirtjes en petjes worden vol trots gedragen.
Leren van elkaar
Zonder aan de kennis en kunde van al deze bedrijven voorbij te gaan, denk ik persoonlijk dat we een belangrijk onderdeel passeren: de mening van de collega. Waardoor floreren studiegroepen, verenigingen en bijvoorbeeld Veldleeuwerik? Ze brengen ondernemers bij elkaar. Daar leert iedereen van.
Dankzij moderne communicatie, denk aan sociale media, is het eenvoudig om in contact te komen met collega’s in binnen- en buitenland. Een telefoontje is snel gepleegd en een afspraak is snel gemaakt. Van nature is de Nederlandse boer open en eerlijk. Wie in het buitenland weleens een bedrijf bezoekt, weet dat dit lang niet overal het geval is. Profiteer van de kennis die er is en vergroot je kennis van binnen naar buiten. Daar is meer mee te winnen dan het aanhoren van talloze commerciële verhalen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10879010/iedereen-aast-op-de-agenda-van-de-boer][/url]